Partner serwisu
Drogi i autostrady

Szmit: Drogi będą tańsze o 10-20%. Czy normy dadzą oszczędności?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
20-02-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RyenkInfrastruktury.pl/ Polskie Radio Olsztyn

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Szmit: Drogi będą tańsze o 10-20%. Czy normy dadzą oszczędności?
fot. GDDKiA
– Wypracowane przez nas nowe standardy pozwolą na tańsze budowanie dróg. Wg. szacunków ma to być ok. 10-20% – mówił na antenie radia Polskiego Radia Olsztyn Jerzy Szmit wiceminister Infrastruktury i Budownictwa. Normy są potrzebne i mogą przynieść oszczędności, jednak każda inwestycja potrzebuje indywidualnego podejścia.

Od objęcia stanowiska Jerzy Szmit mówił, że drogi w Polsce budowane są za drogo. Od ponad roku opracowywana była strategia, której celem ma być obniżenie kosztów ich budowy.

Ma być taniej

– Cała opracowana strategia ma wiele aspektów, które pozwolą na zrealizowanie naszych założeń. Jednym z nich jest typizowanie obiektów inżynierskich. Chodzi o to, żeby każdy most czy przejście dla pieszych nie było oddzielnie projektowane, tak jak jest teraz. To wprowadza nowe koszty – mówił Jerzy Szmit.Druga sprawa to przejścia dla zwierząt. One potrzebują dodatkowych przepisów. Teraz nie ma znormalizowanych regulacji dotyczących tego jak często trzeba je budować czy jak mają wyglądać. Chcemy je stworzyć – dodawał.

Pozostaje pytanie: na jak duże oszczędności to pozwoli? – Tego na razie nie wiadomo. Przekonamy się o tym kiedy ruszą pierwsze przetargi w nowym porządku i kiedy dostaniemy oferty od wykonawców – odpowiedział wiceminister – Szacujemy, że 1 km drogi będzie tańszy o ok 10-20% – dodał.

Obecny porządek jest drogi

Poseł PiS zaznaczył także, że z uwagi na stary sposób budowania dróg w Polsce, który nadal panuje, za tą infrastrukturę musimy płacić dużo więcej. – Przykładem jest chociażby przetarg na drogę S14 obiegającą Łódź. Tam wszystkie oferty znacznie przekraczają kosztorys inżynierski – komentował Szmit.

To nie rozwiąże problemu

Powstaje jednak problem przy inwestycjach, które są zlokalizowane w miejscach o szczególnych warunkach środowiskowych. Tam ciężko postawić znormalizowany most, nie mówiąc już o zastosowaniu norm co do infrastruktury ochrony zwierząt.

– Każda inwestycja potrzebuje indywidualnego podejścia i stworzenie norm nie rozwiąże wszystkich problemów. Po prosu nie wszędzie da się takie regulacje zastosować – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastrukutry.pl” Cezary Grabarczyk, były minister infrastruktury. – Oczywiście w miejscach gdzie da się je uskutecznić to pomoże. W takiej sytuacji firmy mogą produkować prefabrykaty co zatrzyma pieniądze w ich portfelach. To już się dzieje w przypadku niektórych wiaduktów – komentował.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5