Rynek Infrastruktury
Rozpoczęcie budowy średnicówki to dobra wiadomość dla kierowców, którzy stoją w korkach, próbując przedostać się ze wschodniej do zachodniej części Torunia i na odwrót. Planowana Trasa Średnicowa Północna - element głównego szkieletowego układu drogowego miasta - przebiega od Szosy Bydgoskiej, przez skrzyżowanie z ul. Okrężną, Szosą Chełmińska do ul. Grudziądzkiej i dalej przez skrzyżowanie z ul. Chrobrego, ul. Wschodnią i ul. Olsztyńską do Szosy Lubickiej.
– Podstawowym zadaniem budowy Trasy Średnicowej Północnej jest stworzenie połączenia z istniejącym wewnętrznym układem komunikacyjnym miasta i umożliwienie szybkiego przemieszczania się pomiędzy Osiedlem Chełmińskim, Osiedlem Mokre i Rubinkowem. Realizacja projektu w istotny sposób przyczyni się do rozwiązania istniejących problemów komunikacyjnych, poprawi się płynność ruchu, zwiększy się dostępność zewnętrzna i spójność wewnętrzna miasta. Poprawie ulegnie także bezpieczeństwo transportowe – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.
Miasto już od prawie trzech lat było przygotowane do realizacji ważnej dla układu komunikacyjnego miasta trasy na osi wschód-zachód. Mimo, że wielu torunian od lat czeka na wybudowanie Trasy Średnicowej, nie brakuje także osób, które chciały zablokować tak ważną komunikacyjną inwestycję. Jednak ich protesty i odwołania na nic się nie zdały. Zarówno Ministerstwo Transportu, jak i Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska uznały, że inwestycja jest dobrze przygotowana i trasę można budować.
We wrześniu 2012 r. ogłoszono przetarg na realizację pierwszego etapu, od ul. Grudziądzkiej do Szosy Chełmińskiej. O kontrakt starało się dziewięć firm z całej Polski. Najtańszą ofertę złożyła Skanska z Warszawy, wyceniając swoją ofertę na 35,5 mln złotych. Ta propozycja, po ocenie formalno-prawnej, została uznana za najkorzystniejszą. Jednak Eurovia złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. KIO uznała, że odwołanie jest bezzasadne i oddaliła je w całości. Pokłosiem tej decyzji jest piątkowe podpisanie umowy na budowę I etapu trasy. Na realizację zadania Skanska będzie miała 14 miesięcy od momentu podpisania umowy.
W piątek, 11 stycznia 2013 r. w Urzędzie Miasta, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg Andrzej Glonek podpisał z firmą Skanska umowę na budowę pierwszego etapu inwestycji, czyli prawie 1,5 km odcinka od ul. Grudziądzkiej do Szosy Chełmińskiej.
– Powstaną tam dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, z poszerzeniami w obrębie skrzyżowań, chodniki i ścieżki rowerowe wzdłuż ulicy, po stronie południowej na odcinku od ul. Grudziądzkiej do Legionów. Prace obejmą także wykonanie kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz oświetlenia drogowego. W ramach tego zadania zostaną wybudowane również skrzyżowania Trasy Średnicowej z ul. Grudziądzką, Szosą Chełmińską i Legionów – wylicza dyrektor Glonek.
– Inwestycja uzyskała dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013. W myśl podpisanej 16 listopada 2010 r. umowy, wyniesie ono 50% kosztów projektu. Wartość projektu po przetargu wynosi 40,38 mln zł. Dofinansowanie to prawie 20,2 mln zł. Powstała oszczędność w stosunku do kwoty przyjętej we wniosku o dofinansowanie wynosi ponad 16,7 mln zł, a dofinansowanie w wysokości 8,3 mln zł zostanie przypisane do Etapu II tej inwestycji, czyli odcinka od ul. Wschodniej do ul. Grudziądzkiej – dodaje Glonek.
Ze strony wykonawcy umowę sygnował dyrektor oddziału budownictwa inżynieryjnego Skanska, Maciej Hewusz. – Cieszę się, że będziemy realizować tak ważną dla miasta i nie tylko inwestycję. 17 stycznia przejmujemy plac budowy. Najpierw ruszymy z robotami rozbiórkowymi i wycinką, a potem ostro z samą budową. Termin mamy do 20 marca 2014 r., ale mam nadzieję, że uda nam się skończyć wcześniej, do końca tego roku. Na początek roku 2014 pozostaną ewentualnie roboty wykończeniowe – powiedział Maciej Hewusz.