Partner serwisu
Drogi i autostrady

Trudna współpraca z GDDKiA

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
27-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Trudna współpraca z GDDKiA
fot. GDDKiA
Mszana, mała wieś w województwie śląskim licząca nieco ponad 3,5 tys. mieszkańców stała się w ostatnich miesiącach jedną z najbardziej rozpoznawalnych miejscowości w Polsce. Wszystko za sprawą pewnego mostu na budowanej tam autostradzie A1. Wciąż niedokończony obiekt stał się przykładem trudnego charakteru GDDKiA, która zleciła realizację inwestycji.

Reuters w swoim specjalnym raporcie o polskich drogach przywołuje tą kłopotliwą inwestycję. Gdy sporządzono już projekt mostu autostradowego, wychwalano go jako wyjątkowy symbol nowoczesnej polskiej infrastruktury. Obiekt miał się znajdować nad wąskim 4-metrowym potokiem. Większość nowoczesnych podwieszanych mostów jest wykonywana z płyt betonowych podtrzymywanych z dwóch stron dzięki kablom zakotwiczonym na wysokim pylonie. Z kolei most w Mszanie posiada dwa pylony oraz szereg kabli prowadzących do jezdni.

W 2007 roku Alpine Bau wygrała przetarg na budowę autostrady A1 wraz z mostem w Mszanie. Jednak w trakcie budowy wykonawca oświadczył, że nie będzie kontynuował prac, jeżeli GDDKiA nie zmieni koncepcji budowy mostu. GDDKiA oskarżyła Alpine o niewypełnianie zobowiązań i w 2009 roku zerwała umowę. Rok później Alpine ponownie wygrała ten sam kontrakt. Od tego czasu inwestor i wykonawca wymienili ponad 300 stron oficjalnych dokumentów ze wzajemnymi oskarżeniami.

Według dokumentów, do których dotarł Reuters, trzech wykwalifikowanych inżynierów zatrudnionych przez GDDKiA powiedziało, że konstrukcja mostu w Mszanie była niesprawdzona i zbyt ambitna. Jednak inwestor nie zgodził się z nimi twierdząc, że wykonawca poprzez podnoszenie problemów związanych z projektem chciał zatuszować i usprawiedliwić swoje błędy oraz zawyżyć koszty.

Na początku zeszłego roku zauważono, że na spodniej stronie mostu pojawiły się pęknięcia. Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego nakazał wstrzymać prace i wdrożyć program naprawczy. Alpine Bau nie zdołała dokończyć kontraktu i w maju tego roku zrezygnowała z prowadzenia dalszych prac. Swoją decyzję firma tłumaczyła niepowodzeniem w rozwiązaniu sporu z GDDKiA.

Miesiąc później kilku ambasadorów, w tym Austrii, wystosowało list do wicepremiera Janusza Piechocińskiego, w którym poskarżyli się na praktyki GDDKiA wobec wykonawców. Wytykali polskiemu inwestorowi opóźnianie płatności, brak stosowania Warunków Kontraktowych FIDIC oraz potrącanie z wynagrodzenia głównego wykonawcy wypłat dla firm podwykonawczych. Jednak list „nie zrobił wrażenia” na premierze Donaldzie Tusku.

Teraz GDDKiA z nowym wykonawcą spróbuje dokończyć budowę mostu i całej autostrady, mając nadzieję na jej oddanie do użytku w II kwartale przyszłego roku. Na razie Polska dopłaciła do tej inwestycji ponad 100 mln zł, a nie jest to zapewne ostateczna kwota, jaką przyjdzie jej zapłacić za źle przeprowadzoną inwestycję.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Drogi i autostrady

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Rynek Infrastruktury 20 maja 2014

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Drogi i autostrady

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Rynek Infrastruktury 23 maja 2014

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Drogi i autostrady

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Rynek Infrastruktury 20 maja 2014

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Drogi i autostrady

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Rynek Infrastruktury 23 maja 2014

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5