Partner serwisu
Drogi i autostrady

Udało się wywieźć 10 mln ton zbóż z Ukrainy. Którędy? To tajne

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
22-08-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Udało się wywieźć 10 mln ton zbóż z Ukrainy. Którędy? To tajne
fot. IvanStudenov
Przewodnicząca KE Ursula von der Leyen donosi o połowicznym sukcesie akcji wywozu zbóż z Ukrainy udać się miał wywóz 10 mln z 20 mln ton zalegających w elewatorach. Nie wiadomo jednak jak się to udało, skoro przez Polskę przejechała najwyżej co dziesiąta tona ziarna.

O kryzysie związanym z wywozem zbóż z Ukrainy - jednego z najważniejszych producentów żywności dla uboższych państw Afryki i Azji pisaliśmy szeroko w miesięczniku “Rynek Kolejowy”. Mimo padających już w marcu zapowiedzi ze strony rządów unijnych (w tym Polski) i Komisji Europejskiej, niezbędne działania przeprowadzono na bardzo ograniczoną skalę.

Zapowiedziane przez Komisję Linie Solidarności (Solidarity Lines) ograniczyły się, zdaniem ekspertów, do usprawnienia organizacji przewozu, poprzez łączenie klientów i operatorów. Nie poszły za tym żadne konkretne działania infrastrukturalne, prawne, czy nawet finansowe.

Sukces - wywieziono 10 mln ton

Mimo to, 18 sierpnia Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen poinformowała o udanym wywozie 10 milionów ton żywności (zbóż i ziaren roślin oleistych) z Ukrainy. To połowiczny, ale jednak sukces, bo marcowe szacunki mówiły o 20 mln ton ziarna zalegającego w elewatorach z poprzedniego sezonu. - Szybkie wdrożenie Linii Solidarności (Solidarity Lines) pomogło zwiększyć ten eksport. Ukraina jest spichlerzem świata. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby cenne ziarno trafiało tam, gdzie jest najbardziej potrzebne - zapewniła von der Leyen.

Podziękowania Komisji Europejskiej złożył prezes Kolei Ukraińskich, Oleksandr Kamiszin. - Solidarity Lanes pomogły nam osiągnąć miesięczne wzrosty (przewozów). Na pewno potrzebujemy zwiększania zdolności eksportowych, ale osiągane przez nas regularnie wolumeny są trudne do obsługi w (zachodniej) Europie. Dlatego tak ważna jest bieżąca koordynacja - napisał.

Którędy przetransportowano zboże? To tajne

Podane przez Komisję liczby budzą jednak wątpliwości ekspertów. Skala wywozu zbóż z portów czarnomorskich przed wojną była bowiem tak wielka, że niemożliwością wydawało się osiągnięcie podobnych wolumenów bez ogromnej operacji logistycznej. Według informacji “Rynku Kolejowego”, przez Polskę od początku roku przejechało nie więcej, niż 1,1 mln ton zbóż z Ukrainy. Z kolei otwarty przez Turcję i ONZ morski kanał przewozowy zaczął działać dopiero kilka tygodni temu - przewieziono nim dotąd 600 000 ton.

Pozostają właściwie dwie drogi, przez które musiało się wydostać pozostałe 8,3 mln ton zbóż. Jedną jest Rumunia, która ma jednak własne problemy z infrastrukturą; port w Konstancy, 3 tygodnie temu informował zresztą o osiągnięciu 1,46 mln ton przewozów z Ukrainy. Ostatnią, też niedawno otwartą drogą jest Dunaj. Tu jednak problemem jest susza, która w ostatnim czasie zablokowała przewozy.

Zapytaliśmy o to bezpośrednio w Komisji Europejskiej. - 10 mln ton zbóż i ziaren oleistych zostało wywiezionych głównie koleją, drogami i wodami śródlądowymi. To szacunkowe dane otrzymane z ukraińskiego Ministerstwa Rolnictwa - otrzymaliśmy odpowiedź. - Nie możemy podać dokładnych tras ze względów bezpieczeństwa - dodano w odpowiedzi.

Dane podane przez Komisję Europejską potwierdziły nieoficjalnie również źródła portalu ryneinfrastruktury.pl w Kolejach Ukraińskich. Według naszych informacji, Ukrzaliznycia wyeksportowała od początku roku 9,9 mln ton zbóż (w tym 1,1 mln ton przez Polskę) podczas gdy w całym ubiegłym roku było to 12 mln ton (w tym 0,02 mln ton przez Polskę). Warto zwrócić uwagę, że to dane obejmujące nie tylko okres od początku wojny, ale też styczeń i luty. Dane z Eurostatu również pokazują jednak, że być może udało się wywieźć 10 mln ton różnych produktów rolnych, na co zwraca uwagę Ośrodek Studiów Wschodnich.
Komisja Europejska chwali Polskę

Komisja pochwaliła działania Polski, która miała bardzo szybko znieść kontrole weterynaryjne i fitosanitarne na granicach, zwiększając jednocześnie liczebność straży granicznej. - Polska współpracuje ściśle z Ukrainą, a teraz przekazuje te doświadczenia reszcie europejskich krajów - podkreśla KE.

Infrastruktura nie może zostać dostosowana w ciągu ledwie tygodni, ale są sposoby żeby radzić sobie lepiej z tym, co mamy. Zarówno Rumunia, jak i Polska, mają punkty graniczne otwarte całodobowo i uprościły kontrole - przekazała naszemu portalowi Komisarz ds. transportu, rumunka Adina Vălean.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Jak LOT zarobi miliard złotych? Dwie recepty prezesa Fijoła

Biznes i przemysł

Jak LOT zarobi miliard złotych? Dwie recepty prezesa Fijoła

Rafał Dybiński 29 sierpnia 2023

Tak Port Gdańsk przygotował się na przeładunki zboża

Intermodal i logistyka

Ukraina wyśle do Egiptu transporty pszenicy koleją

Intermodal i logistyka

Ukraina wyśle do Egiptu transporty pszenicy koleją

Przemysław Farsewicz 01 czerwca 2022

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Jak LOT zarobi miliard złotych? Dwie recepty prezesa Fijoła

Biznes i przemysł

Jak LOT zarobi miliard złotych? Dwie recepty prezesa Fijoła

Rafał Dybiński 29 sierpnia 2023

Tak Port Gdańsk przygotował się na przeładunki zboża

Intermodal i logistyka

Ukraina wyśle do Egiptu transporty pszenicy koleją

Intermodal i logistyka

Ukraina wyśle do Egiptu transporty pszenicy koleją

Przemysław Farsewicz 01 czerwca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5