Ukraina wyremontuje drogi w pobliżu granicy z Polską. Państwowa Agencja Dróg Ukrainy Ukrawtodor ogłosiła przetargi na realizację kapitalnych remontów dróg w obwodach lwowskim i wołyńskim. Prace będą sfinansowane w ramach kredytu, którego Ukrainie udzieliła Polska.
Na mocy umowy zawartej w 2015 roku, polski rząd udzielił Ukrainie kredytu w wysokości 100 mln euro. Z tej kwoty 68 mln euro ma zasilić przedsięwzięcia drogowe w pobliżu polsko-ukraińskiej granicy. Kredyt został udzielony w ramach międzyrządowej umowy o pomocy wiązanej.
Właśnie ruszyły przetargi, których celem jest poprawa infrastruktury drogowej w pobliżu granicy. Chodzi o 5 odcinków na terenie obwodu lwowskiego i 1 na terenie wołyńskiego. W sumie to ok. 144 km tras.
Sześć odcinków drógI tak do kapitalnego remontu pójdzie droga Czerwonogród – Rawa Ruska o długości 53 km (szacowana wartość robót budowlanych to 24,08 mln euro) oraz 46-km trasa Niżankowice – Sambor- Drohobycz – Stryj (wartość to 25,2 mln euro). Kapitalny remont przewidziano także na drodze Hruszów – Niemirów – to trasa o długości 9 km i szacowanej wartości robót 4,24 mln euro), Jaworów – Hruszów – długość 19,5 km i wartość 7,6 mln euro oraz od przejścia granicznego Smolnica do Starego Samboru (3 km). Ten ostatani odcinek ma kosztować ok. 2,6 mln euro.
Ostatni fragment, którego jakość ma się poprawić dzięki kredytowi z Polski to 13-km trasa w obwodzie wołyńskim Uściług – Łuck – Równe. W tym ostatnim przypadku wykonawca będzie musiał wykonać zarówno prace projektowe, jak i budowlane. Koszt zadania jest szacowany na 4,49 mln euro.
Terminy składania ofert zwierają się pomiędzy 29 czerwca a 10 lipca. Ukraiński inwestor będzie oceniał złożone propozycje pod względem ceny, za którą przyzna maksymalnie 70 pkt i zaangażowanie do realizacji zadania ukraińskich podwykonawców. Za to kryterium można dostać maksymalnie 30 pkt. Realizacja dróg przy granicy z Polską została zaplanowana na lata 2017-2020.
Umowa o udzieleniu kredytu Ukrainie została podpisana w 2015 roku. W listopadzie 2016 roku w Kijowie odbyło się 7. posiedzenie polsko-ukraińskiej Grupy roboczej do spraw transportu w ramach Polsko – Ukraińskiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Gospodarczej. W czasie tej wizyty podpisany został protokół dotyczący warunków pożyczki. Jak informował wówczas minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, dokument ten potwierdził, że przygraniczne, drogowe inwestycje na Ukrainie będą realizowane przez polskie firmy.
Ukraina łączy się z Europą Dobra infrastruktura drogowa za naszą wschodnia granicą leży także w interesie Polski. Chodzi zwłaszcza o te projekty, które stanowią kontynuację strategicznych połączeń międzynarodowych, w tym przede wszystkim budowę autostrady M10 Korczowa Lwów, ale i innych szlaków wiodących w kierunku przejść granicznych.
– Bardzo zależy nam, aby nasze wspólne pogranicze stało się obszarem dogodnego transportu, gdzie istnieje wiele możliwości rozwoju regionalnego poprzez liczne kontakty gospodarcze, których nie utrudniają bariery infrastrukturalne – mówił minister Adamczyk podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury w Krasiczynie w listopadzie ub. roku.
Od 12 czerwca Ukraińcy zyskają możliwość bezwizowego podróżowania do krajów Unii Europejskiej. To także wyzwanie dla infrastruktury transportowe. – Infrastruktura łączy – to motto Ministerstwa Infrastruktury Ukrainy na rok 2017 – mówił dziś podczas briefingu prasowego, ukraiński minister Wołodymyr Omelian. Jak podkreślił, 2017 to rok integracji infrastruktury zarówno w wymiarze wewnętrznym, jak i europejskim.
Na temat polskiej pomocy dla Ukrainy pisaliśmy też
TUTAJ