Partner serwisu
Drogi i autostrady

Ukraina. Trzeba 100 mld dolarów na odbudowę zniszczonej infrastruktury

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
24-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Ukraina. Trzeba 100 mld dolarów na odbudowę zniszczonej infrastruktury
fot. Pixabay
Rosja całkowicie zniszczyła ponad 165 obiektów infrastruktury na terenie Ukrainy. Żeby je odbudować, potrzeba ponad 100 mld dolarów. W perspektywie długofalowej może to być nawet 350 mld dolarów, a kwoty te mogą jeszcze wzrosnąć.

Takie szacunki przedstawił Mustafa Nayem, szef Państwowej Agencji Odbudowy i Rozwoju Ukrainy, który był gościem zorganizowanej przez Ministerstwo Infrastruktury konferencji poświęconej sieci TEN-T.

Jak mówił przedstawiciel Ukrainy, Rosjanie zniszczyli 25 tys. km dróg oraz 30 mostów. Zniszczone zostały także linie kolejowe i duża część sieci energetycznej. Ucierpiały także mieszkania, osiedla, żłobki czy przedszkola. – Rosjanie celują w infrastrukturę cywilną i tą trzeba w pierwszej kolejności odbudować – stwierdził szef agencji odbudowy Ukrainy. To ten podmiot ma się zajmować koordynowaniem działań zmierzających do odtworzenia zniszczonych obiektów.

Najpierw „projekty przeżycia”

– Na ten moment chcemy realizować projekty krótkofalowe nazywane „projektami przeżycia” – powiedział Mustafa Nayem. Jak tłumaczył, chodzi o zapewnienie mieszkańcom warunków do życia. W następnym kroku planowane są długofalowe działania, we współpracy z międzynarodowymi partnerami. Podkreślił przy tym, że wszystko to będzie wymagało czasu, biorąc pod uwagę ciągłe naloty oraz niedobory energii.

Efektem jednak może być wartość dodana w postaci nowoczesnej infrastruktury. Ukraina nie chce bowiem poprzestawać jedynie na odtworzeniu tego, co zostało zniszczone, lecz wykonać także dodatkowe, nowoczesne obiekty infrastrukturalne. – Wdrażamy projekty odbudowy i będziemy uruchamiać projekty nowe – mówił szef ukraińskiej agencji.

Na potrzeby działań związanych z odbudową uruchomiona zostanie specjalna platforma, która będzie kojarzyć zainteresowane strony z projektami.

Obecnie jednym z kluczowych wyzwań jest budowa korytarzy transportowych i zwiększanie przepustowości na granicach. – Przygotowujemy szereg projektów transgranicznych na granicy z Rumunią i Polską, które mają być finansowane z CEF – mówił przedstawiciel Ukrainy. Podkreślił, że możliwość korzystania z Instrumentu „Łącząc Europę” pozwoli realnie zwiększyć zdolności transportowe między Ukrainą i Polską oraz usunąć wąskie gardła przede wszystkim w pobliżu przejść granicznych.

Wąskie gardło – granica

Jeśli chodzi o granice, wiele już zostało zrobione – przypomniał wiceminister Rafał Weber. Początkowo wysiłek skierowany był na sprawny przepływ ludzi. W ciągu roku polsko-ukraińską granicę przekroczyło blisko 10 mln osób, z czego 2,3 mln w pierwszych 30 dniach wojny. – Taka skala wcześniej nie była spotykana – stwierdził Rafał Weber, podkreślając rozmiar wyzwań, z którymi udało się skutecznie zmierzyć. W następnym kroku trzeba było zadbać o transport humanitarny, a w trzecim o transport żywności z Ukrainy.

– Była ogromna obawa, Europy i dużej części świata, czy z powodu działań wojennych na świecie nie nastąpi powszechny głód, ponieważ „spichlerz żywieniowy” był zagrożony brakiem możliwości przetransportowania zbóż czy kukurydzy – mówił wiceminister infrastruktury. Te kwestie udało się rozwiązać w ramach korytarzy solidarnościowych.

20 proc. więcej ciężarówek, 32 proc. więcej pociągów

Na naszej granicy wąskim gardłem były właśnie przejścia graniczne. – Praca w tych miejscach musiała zostać usprawniona i dokonaliśmy tego wysiłku wspólnymi siłami – stwierdził Rafał Weber. – Niemal każde przejście graniczne polsko-ukraińskie zostało przeorientowane – dodał.

Podał przykład przejścia Korczowa-Krakowiec, gdzie ruch osobowy został odseparowany od towarowego, po to by stworzyć odrębną przestrzeń do odpraw, czy przejście Dorohusk-Jagodzin, które zostało tylko dla pojazdów ciężkich, by najpilniejsze towary mogły być sprawnie eksportowane z Ukrainy do innych części świata. Niedawno została udostępniona tymczasowa infrastruktura nowego przejścia granicznego Malhovice-Niżankowice.

Działania przyniosły efekt. Przepustowość granicy polsko-ukraińskiej, przy porównaniu roku 2022 do 2021, zwiększyła się blisko 27 razy – o tyle więcej zboża i materiałów oleistych udało się wywieść z Ukrainy. Jednocześnie granicę przekroczyło o 20 proc. więcej pojazdów ciężkich. Odprawionych zostało 32 proc. więcej pociągów towarowych.

Teraz, jak mówił wiceminister, potrzebne są środki – a te ma zapewnić CEF – na drogowe i kolejowe projekty, które przyspieszą dojazd do granicy polsko-ukraińskiej po jej obu stronach.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

USA zamykają niebo dla Rosjan

Intermodal i logistyka

USA zamykają niebo dla Rosjan

Mateusz Kieruzal 02 marca 2022

Budimex pomoże pracownikom z Ukrainy

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

USA zamykają niebo dla Rosjan

Intermodal i logistyka

USA zamykają niebo dla Rosjan

Mateusz Kieruzal 02 marca 2022

Budimex pomoże pracownikom z Ukrainy

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5