Zapowiadane na wrzesień podpisanie umów z wykonawcami trzech odcinków Południowej Obwodnicy Warszawy może przesunąć się na październik. GDDKiA z zawarciem kontraktów czeka na rozwiązanie sporu dotyczącego pełnienia nadzoru nad realizacją inwestycji. Sprawa znalazła swój finał w sądzie.
Wykonawcy czekają na podpisanie umów
Przetargi na projekt i budowę drogi S2 między węzłami Puławska i Lubelska zostały ogłoszone w drugiej połowie grudnia 2013 roku. Dopiero w maju tego roku GDDKiA wybrała najkorzystniejsze oferty, jednak do dziś umów nie podpisano. Wspominany wrześniowy termin jest zagrożony ze względu na problemy związane z postępowaniem na zarządzanie projektem.
Agnieszka Stefańska, rzeczniczka GDDKiA w Warszawie, informuje portal „RynekInfrastruktury.pl”, że podpisanie umów nastąpi we wrześniu lub październiku tego roku. Dodaje, że kwestia wykonawców projektu i robót budowlanych jest już zamknięta i oddział czeka z podpisaniem umów do wyjaśnienia kwestii dotyczącej nadzoru.
Umowy na realizację inwestycji oraz na nadzór zostaną podpisane jednocześnie. Jednak termin ten opóźnia się ze względu na procedury odwoławcze dotyczące postępowania na nadzór. GDDKiA zadecydowała, że najkorzystniejsza oferta została złożona przez firmę Egis Polska Inżynieria. Była to najniższa z niewykluczonych ofert. O wyborze najkorzystniejszej oferty decydowała w 60% cena i w 40% metodyka.
Wniesione odwołania
Od wyniku przetargu odwołały się dwie firmy: TPF oraz Getinsa Ingenieria z Hiszpanii. Złożone odwołania zostały oddalone przez Krajową Izbę Odwoławczą, jednak firma TPF złożyła do sądu skargę na wyrok Izby. – Aktualnie przygotowujemy się do sprawy przed sądem, terminu rozprawy jeszcze nie ustalono. Szanse na wygranie sprawy oceniamy na 50:50 – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Tomasz Wojciechowski, specjalista ds. ofertowania w TPF i pełnomocnik spółki w postępowaniu.
Przedstawiciel firmy TPF wyjaśnia nam, że powodem odwołania od wyniku przetargu była forma przekazania potencjału ekonomicznego przez zwycięską firmę. – Naszym zdaniem nierealne jest użyczanie – oddanie do dyspozycji wykonawcy potencjału ekonomicznego w postaci obrotu spółki obcej – tłumaczy portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Tomasz Wojciechowski.
Niepokojąca oferta?
Dodaje on, że wybrana spółka nie posiada żadnych własnych zasobów, by spełnić wymagania postawione przez zamawiającego i nie zrealizowała jeszcze żadnego podobnego zamówienia i polega na doświadczeniu spółki siostry z grupy kapitałowej. Co więcej, w zwycięskiej ofercie firma nie deklarowała korzystania z podwykonawców i sama zamierzała wykonywać zamówienie, które jest jednym z największych projektów infrastrukturalnych w Polsce.
– Dowiedzieliśmy się, że Egis Polska Inżynieria powierza wszystkie czynności funkcjonowania spółki swojej spółce siostrze, de facto nie potrafi sama funkcjonować, gdyż jej spółka siostra zajmuje się także księgowością, obsługą IT, także ofertowaniem itp. w imieniu nowego podmiotu… Ponadto naszym zdaniem KIO popełniło błąd w ocenie stanu faktycznego, oceniając jedynie dokumenty oraz zaprzeczając utrwalonej linii orzecznictwa w sprawie tak trudnej i szczególnej jak udostępnienie potencjału ekonomicznego (obrotu innej formy) innemu wykonawcy – tłumaczy portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Tomasz Wojciechowski.
Zwycięzca przetargu liczy na wygraną
Co na to firma, która przetarg wygrała? Pracownik działu przetargów w Egis Poland mówi krótko portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że firma liczy na wygranie sprawy w sądzie i przebieg procesu po jej myśli. Czy tak będzie, okaże się dopiero za miesiąc.
Jeśli Egis Polska Inżynieria wygra w sądzie i podpisze umowę z GDDKiA, będzie zarządzała kontraktami o łącznej wartości ponad 2,5 mld zł. W ramach budowy Południowej Obwodnicy Warszawy od węzła Puławska do węzła Lubelska powstanie droga o długości ponad 18,6 km z tunelem pod Ursynowem oraz mostem przez Wisłę i estakadami nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. Szacuje się, że trasa powstanie do 2020 roku.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.