Partner serwisu
Drogi i autostrady

Upadłość wtórna Alpine Bau ogłoszona. Polscy podwykonawcy odzyskają pieniądze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
20-02-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mk / Rynek Infrastruktury/Rzeczpospolita

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Upadłość wtórna Alpine Bau ogłoszona. Polscy podwykonawcy odzyskają pieniądze
fot. GDDKiA
Sąd rejonowy w Poznaniu ogłosił wtórną upadłość spółki Alpine Bau. Wierzyciele mają trzy miesiące na zgłoszenie roszczeń. Chodzić może nawet o 200 firm, którym austriacka firma winna jest ok. 50 mln zł.

Zobowiązania wobec poszkodowanych podwykonawców reguluje GDDKiA, która do końca 2013 roku wypłaciła ponad 1 mld zł. – Roszczeń dochodzić mogą wyłącznie podmioty, które zostały zatwierdzone przez GDDKiA. Zgłoszenia podwykonawcy dokonuje on sam lub generalny wykonawca, przy czym brak sprzeciwu Dyrekcji uznaje się za zatwierdzenie podwykonawcy – powiedział „Rzeczpospolitej” Piotr Witecki z kancelarii DLA Piper Wiater.

GDDKiA nie zatwierdza

Wiele firm nie otrzymało zaległych pieniędzy, ponieważ nie zostały zatwierdzone przez GDDKiA. Lecz wina leży po stronie Alpine Bau. – Katowicki oddział GDDKiA odmówił nam rozliczenia w ramach solidarnej odpowiedzialności, powołując się na niedopełnienie przez Alpine Bau formalności, na które nie mieliśmy wpływu. Nie zostaliśmy zgłoszeni i zatwierdzeni jako oficjalny podwykonawca i dlatego GDDKiA odmówiła nam wypłaty pieniędzy. Nie mogliśmy też skorzystać ze specustawy w związku z tym, że upadłość została ogłoszona przez sąd austriacki – mówi Wojciech Będkowski, prezes Okręgowego Przedsiębiorstwa Geodezyjno-Kartograficznego z Opola, które wykonywało prace na odcinku autostrady A1.

 

Prawomocny wyrok lub ugoda

Upadłość austriackiej firmy została ogłoszona przez sąd w Wiedniu. Wiele firm właśnie w prowadzeniu sprawy przez zagraniczny sąd upatruje swoich problemów, co zdają się potwierdzać eksperci. – Polscy podwykonawcy zapewne nie uczestniczą w postępowaniu upadłościowym przed sądem austriackim i nie mieli okazji zgłoszenia tam swoich wierzytelności. Dlatego otwarcie w Polsce wtórnego postępowania upadłościowego wobec danego dłużnika umożliwi im zgłoszenie swoich wierzytelności wobec tego dłużnika w naszym kraju, a w konsekwencji skorzystanie z dobrodziejstwa specustawy z 2012 roku – komentuje prawnik, prof. Marek Szydło.

 

Specustawa, która pomaga firmom w odzyskaniu pieniędzy, dotyczy usługodawców i dostawców wykonawców inwestycji budowlanych, realizowanych w ramach prawa zamówień publicznych. Szydło zaznacza jednak, że szybszym sposobem odzyskania pieniędzy w ramach specustawy mogłoby być uzyskanie prawomocnego wyroku przeciwko Alpine Bau lub zawarcie sądowej ugody z tym ostatnim podmiotem.

 

Historia upadku

Upadłość firmy Alpine Bau to największe bankructwo w powojennej historii Austrii. Całkowity dług firmy wynosi ponad 2,6 mld euro. Firma jest zadłużona m.in. u 6,5 tysiąca swoich pracowników. 19 czerwca 2013 do sądu w Wiedniu wpłynął wniosek o ogłoszenie bankructwa spółki.

Problemy Alpine Bau w Polsce rozpoczęły się w maju 2013 roku. Firma oświadczyła wówczas, że nie dokończy budowy odcinka autostrady A1 Świerklany – Gorzyczki i mostu na autostradzie w Mszanie. Dodatkowo w połowie maja pracownicy GDDKiA ujawnili szokujące fakty, dotyczące szczegółów budowy autostrady A1: w zakulisowych rozmowach z Alpine Bau w tej sprawie uczestniczył wiceminister transportu, a także przedstawiciele inwestora i lokalne władze.

 

Spółka Alpine Bau miała także wybudować odcinek drogi ekspresowej S5 o długości ponad 29 km. Inwestycję zrealizowała w 70 proc. Kontrakt obejmował dodatkowo budowę blisko 9-kilometrowej obwodnicy Rawicza w ciągu drogi krajowej nr 36 – ta inwestycja została zrealizowana w przeszło 90 proc.

Firmy, które pracowały dla Alpine Bau i nie otrzymały zapłaty od wykonawcy, mogły dochodzić swoich roszczeń u GDDKiA. Takie prawo dała im specustawa z czerwca 2012. Zakłada ona, że poszkodowani przedsiębiorcy mogą zwrócić się o wypłatę pieniędzy do GDDKiA, która z kolei będzie dochodzić swoich praw u wykonawców, którzy nie zapłacili. Poza środkami ze specustawy do podwykonawców trafiały także wypłaty dokonane na podstawie przepisów kodeksu cywilnego w ramach tzw. solidarnej odpowiedzialności.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Drogi i autostrady

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Rynek Infrastruktury 20 maja 2014

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Drogi i autostrady

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Rynek Infrastruktury 23 maja 2014

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Drogi i autostrady

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Rynek Infrastruktury 20 maja 2014

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Drogi i autostrady

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Rynek Infrastruktury 23 maja 2014

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5