wlados wlados
– Jaka jest, Panie Ministrze, geneza powstawania tej ustawy? Czy najpierw powiedziano, że szukamy środków na drogi, czy też było tak, że sformułowano zadanie szukania pieniędzy w przedsiębiorstwach państwowych? – pytał senator Bohdan Paszkowski.
Stanowisko Ministerstwa
Do pytania odniósł się Janusz Zaleski, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Środowiska: – Idea nie pojawiła się znienacka, bo od dawna mówiliśmy o tym, że należałoby skorzystać z dobrych od wielu lat wyników Lasów Państwowych i w jakiś sposób sięgnąć po wypracowywane przez nie zyski, nie zaburzając ich działalności. Pojawiały się rozmaite projekty, np. obciążenie zysku w wysokości 30-40 procent czy nawet jednorazowa wpłata. O tym mówiło się również w środowisku leśników, którzy doskonale o tym wszystkim wiedzieli. Zresztą oni do dzisiaj potwierdzają, że są tego świadomi i że powinni w większym stopniu partycypować w dochodach budżetu – gospodarują przecież na majątku Skarbu Państwa.
Janusz Zaleski poruszył także temat modernizacji, utrzymania i budowy dróg lokalnych: – Lasy Państwowe zawsze budowały drogi leśne, które łączą się z gminnymi i z powiatowymi. Służą do wywozu drewna, ale również służą lokalnej społeczności. I teraz te pieniądze, które można by zaczerpnąć z Lasów Państwowych, powinny w naturalny sposób zasilić fundusz budowy dróg lokalnych, często albo prawie zawsze służący tym samym celom. W gruncie rzeczy zmieni się tylko dysponent, bo to już nie Lasy Państwowe będą dysponować środkami na budowę dróg, ale budżet państwa.
Wspólne przedsięwzięcia
Kwestię budowy i współfinansowania dróg lokalnych kontynuował senator Grzegorz Wojciechowski: – Obecnie Lasy Państwowe partycypują w kosztach budowy niektórych dróg. Ostatnio w województwie mazowieckim jechałem taką drogą, która była zbudowana w dużej części ze środków Lasów Państwowych. Czy pod działaniem tej ustawy Lasy Państwowe w dalszym ciągu będą partycypować w kosztach budowy bądź budować takie drogi, z których korzystać będą mieszkańcy, czy też te działania zostaną wstrzymane?
– Przedsięwzięcia wspólne z samorządami terytorialnymi w zakresie budownictwa drogowego wciąż będą realizowane. Wartość tych przedsięwzięć w ostatnich latach kwotowo kształtowała się na poziomie kilkunastu milionów złotych. W roku 2013 była to kwota 17 mln zł. Realizacja tych wspólnych przedsięwzięć nie pomniejsza nadwyżki, która jest przedmiotem zainteresowania budżetu. Wstępnie przyjęte więc zostało takie założenie, że nie odstępujemy od wspólnych przedsięwzięć z samorządami i nadal będziemy w miarę możliwości nadleśnictw te przedsięwzięcia realizować – odpowiedział Krzysztof Janeczko, zastępca Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
Ile dotąd wydano na leśne drogi
Padło także pytanie o dotychczasowe leśne inwestycje drogowe, realizowane przez Lasy Państwowe wspólnie z samorządami lokalnymi, oraz ich koszty. Inwestycje w poprzednich latach podsumował Krzysztof Janeczko. Dane dotyczyły przedsięwzięć głównie z zakresu budowy dróg. W roku 2009 była to kwota 2 milionów 172 tysięcy zł, w roku 2010 – 4 mln 333 tys. zł, w roku 2011 – 8 mln 406 tys. zł, w roku 2012 – 17 mln 959 tys. zł, a w roku 2013 – 9 mln 331 tys. zł. Plan na rok 2014 zakładał kwotę 16 mln 337 tys. zł.