Partner serwisu
Drogi i autostrady

Ustawa o lasach: W sejmie dyskutują o drogach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
07-02-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mk / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Ustawa o lasach: W sejmie dyskutują o drogach
fot. picstopin.com
– Intencją rządu było i jest takie obciążenie Lasów Państwowych, żeby nie zakłócić ich sprawnego działania. Wszystkie lasy państwowe w Europie płacą daninę na rzecz budżetów i nie jest to żaden wyjątek – powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, Janusz Zaleski, podczas czwartkowego posiedzenia Sejmu.

Uchwalona 24 stycznia nowelizacja ustawy o lasach zakłada, że Lasy Państwowe w latach 2014-2015 wpłacą do budżetu państwa 1,6 mld zł, a w latach kolejnych odprowadzać będą do państwowej kasy 2% od przychodów ze sprzedaży drewna. W roku 2014 oraz 2015 Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe zasili budżet 800 mln zł z kapitału własnego (po 200 mln zł w ratach kwartalnych). W tym okresie na realizację Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, tzw. schetynówek, rząd przeznaczy 650 mln zł.

 

Ustawa na 90-lecie…

 

Debatę o przyszłości Lasów Państwowych rozpoczął poseł Jan Szyszko.

 

– W tym roku polskie Lasy Państwowe obchodzą jubileusz 90-lecia. Mówię o tym, dlatego że Lasy Państwowe przez te 90 lat dochowały się wspaniałego systemu funkcjonowania, systemu unikatowego w skali Unii Europejskiej i świata, i są wzorem w zakresie koncepcji zrównoważonego rozwoju – mówił Szyszko. – Na początku stycznia dotarła do nas informacja, że rząd planuje zmianę ustawy o lasach, umożliwiającą transfer pieniędzy z polskich Lasów Państwowych do budżetu państwa. Ani razu nie uzyskaliśmy jednak informacji, jak ustawa wpłynie na funkcjonowanie polskich Lasów Państwowych – żadnych analiz gospodarczych, żadnych ekspertyz. Jedyną ekspertyzą było to: „ponieważ mają, to niech dają”. Nie znam przedsiębiorstwa, które by w ciągu jednego roku odprowadzało czteroletni zysk. I to ma zapewnić funkcjonowanie polskich Lasów Państwowych, i ma jeszcze służyć ich dobru? – pytał poseł Szyszko.

 

– Decydujemy o 1/4 terytorium kraju i destabilizujemy je. Niszczymy konstytucyjny zapis dotyczący zrównoważonego rozwoju, równocześnie niszczymy polską wieś. To jest ewidentne i o tym nic nie mówi się w środkach społecznego przekazu. Mam też apel do społeczeństwa. Szanowni Państwo! Stańmy w obronie naszej własności, własności państwa, własności Polski. Zbierajmy podpisy – apelował Jan Szyszko.

 

Potrzeba jeszcze 10 mld zł

– Ta wpłata do budżetu państwa – 800 mln zł w latach 2014–2015 – doprowadzi do sparaliżowania 5-letniego programu budowy dróg leśnych! – grzmiał poseł Szyszko.

– W Państwowym Gospodarstwie Leśnym od połowy lat 90. rozpoczęto budowę i modernizację dróg leśnych. W ciągu ostatnich trzech lat nakłady na budowę środków trwałych – ponad 80%, to nakłady na budowę dróg leśnych. W 2011 roku przeznaczono na ten cel prawie miliard złotych, w 2012 roku – ponad miliard złotych, a w roku ubiegłym – 1,3 mld zł. Z informacji od nadleśnictw, jakimi dysponuję, wynika, że te potrzeby w zakresie budowy dróg leśnych są nadal ogromne i sięgają ponad 10 mld zł – powiedział poseł Adam Kwiatkowski.

 

600 mln zł na drogi lokalne

 

– Padło bardzo wiele pytań dotyczących kosztów budowy dróg. Bardzo trudno powiedzieć o jednostkowym koszcie budowy drogi, bo każdy, kto był w lesie, zdaje sobie sprawę z tego, jak różne są leśne drogi i jak różne są sposoby ich budowy, remontu, odbudowy – stwierdził podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, Janusz Zaleski. – Lasy Państwowe w ostatnich 10 latach budowały i remontowały drogi. Umożliwiły przejazd na 12 tys. km dróg – co nie znaczy, że zbudowały 12 tys. km dróg. Było to możliwe dzięki temu, że uzyskiwany był zysk. W ciągu ostatnich 10 lat wahał się on od 200 do 800 mln zł w roku 2011.

 

W latach 2005-2007 poziom inwestycji Lasów Państwowych (a w znacznej części były to inwestycje drogowe) sięgał 400 mln zł. Na inwestycje w roku bieżącym planowane jest blisko 600 mln zł i podobna kwota na rok 2015, więc – według słów podsekretarza stanu – nie ma obaw, żeby nie było środków na inwestycje i cele rozwojowe.

 

– W związku z tym, że te środki zostaną przekazane na fundusz budowy dróg lokalnych, będą one również pracowały na rzecz lepszej więzi komunikacyjnej środowiska wiejskiego, dostępności, bezpieczeństwa ruchu i przede wszystkim będą wykorzystywane przez lokalne społeczności. Część tych środków byłaby więc również przeznaczona na budowę dróg leśnych. Zmieni się, jak często powtarzam, jedynie dysponent funduszy na budowę dróg – argumentował Zaleski.

 

Plan na 2014: 2000 km dróg w modernizacji

 

W 2013 roku w ramach programu NPPDL zmodernizowanych zostało 600 km dróg lokalnych. Podsekretarz stanu odniósł się do przyszłych planów. – Przesunięcie tych pieniędzy [600 mln zł – red.] na budowę dróg lokalnych spowoduje w roku 2014 wzrost w tym zakresie z 600 km do ok. 2160 km. Zważywszy na to, że środki te będą pociągały za sobą inne – bo chodzi tu tylko o część kosztów budowy dróg, reszta powinna pochodzić z innych źródeł – można się spodziewać, że środki będą zainwestowane w sposób bardzo celowy, bo będą decydowały o tym samorządy lokalne, gminne i powiatowe. Przyrost ilości dróg będzie dobrze działał i dobrze wpływał na rozwój społeczności lokalnych – podsumował Janusz Zaleski.

 

Warto dodać, że część inwestycji drogowych realizowanych przez Lasy Państwowe (np. budowa dróg przeciwpożarowych) dotowana jest ze środków europejskich. W ostatnich latach suma dotacji wyniosła 130 mln euro, czyli ok. 544 mln zł.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kto zapłaci zalesionym gminom?

Drogi i autostrady

Świętokrzyskie: 30 samorządów z dofinansowaniem z NPPDL w 2014 r.

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Kto zapłaci zalesionym gminom?

Drogi i autostrady

Świętokrzyskie: 30 samorządów z dofinansowaniem z NPPDL w 2014 r.

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5