Rynek Infrastruktury
Z nieoficjalnych informacji NIK i CBA wynika, że elementy użyte do wytworzenia bramownic pochodziły z Chin, a do obrotu zostały wprowadzone ze sfałszowanymi unijnymi certyfikatami przez włoską firmę, która już nie funkcjonuje. CBA bada również, czy przy okazji procederu nie doszło do korumpowania urzędników Ministerstwa Transportu.
„Cały proces projektowania, produkcji i odbioru konstrukcji stalowych jak i również wykonywania prac budowlanych na miejscu posadowienia bramownicy, w tym również przyłączy energetycznych i łączy telekomunikacyjnych jest w pełni udokumentowany, potwierdzany wpisami do dziennika budowy przez osoby posiadające uprawnienia budowlane. Wszystkie użyte do produkcji półwyroby, materiały i surowce posiadają odpowiednie atesty, które są zamieszczone w dokumentacji powykonawczej każdej bramownicy” – wyjaśnia operator.
Dla każdej bramownicy wydawano deklarację zgodności spełniającej wymagania PN-EN ISO/IEC 17050-1:2005 konstrukcji stalowej bramownicy przez jej producenta na zgodność z normami zharmonizowanymi, a także poświadczenie jakości producenta bramownicy.
Na stronie systemu czytamy, że słupy i belka bramownicy są obliczone na znacznie większe obciążenie niż to, które może powstać podczas eksploatacji. Przy projektowaniu infrastruktury przydrożnej pod uwagę brana jest przede wszystkim konieczność zapewnienia najwyższej jakości łączności pomiędzy urządzeniem pokładowym w pojeździe a antenami umieszczonymi na bramownicy, która to może być zakłócona nadmiernymi drganiami bądź przemieszczeniami elementów. Dlatego finalna konstrukcja bramownicy jest znacznie wytrzymalsza i sztywniejsza, niż wynikałoby to obciążeń wywołanych zawieszonym na niej sprzętem.
W trakcie budowy wszystkie prace są ewidencjonowane w dzienniku budowy dla danej bramownicy. Inspektorzy nadzoru odbierają fundamenty, przyłącza energetyczne itp. Gdy bramownica zostaje zamontowana, powstaje protokół z montażu bramownicy oraz ze sprawdzenia połączeń skręcanych, świadectwo sprawdzenia, operat geodezyjny pomiaru światła bramownicy i pionów słupów oraz certyfikaty na elementy podłączenia bramownicy do uziomu.
Operator systemu wyjaśnia, że inspektor nadzoru sprawdza kompletność ponad 500-stronicowej dokumentacji powykonawczej, a następnie wydaje oświadczenie o sprawdzeniu dokumentacji i jej kompletności.
„Wykonawca systemu, wszyscy podwykonawcy i dostawcy materiałów i półwyrobów do produkcji bramownic, jak również wszyscy uczestnicy procesu budowlanego bramownic Krajowego Systemu Poboru Opłat dochowali należytej staranności przy ich projektowaniu i wykonywaniu” – oświadcza operator.
„Infrastruktura przydrożna systemu viaTOLL spełnia przewidziane polskim prawem normy, powstała w oparciu o odpowiednie przepisy i nie zagraża życiu, zdrowiu i bezpieczeństwu wszystkich uczestników ruchu drogowego. Powyższe stwierdzenia znajdują pełne potwierdzenie w dokumentacji powykonawczej, będącej w posiadaniu zamawiającego” – czytamy na stronie internetowej systemu viaTOLL.