Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył wniosek do wojewody małopolskiego o pozwolenie na budowę kolejnego węzła na zakopiance w ciągu drogi krajowej nr 7. Węzeł ma powstać w miejscowości Jawornik.
Będzie to już piąte w ostatnich latach miejsce na DK7, gdzie kolizyjne skrzyżowanie zostanie zastąpione bezpieczniejszym rozwiązaniem – w Jaworniku w postaci węzła.
Powstanie węzeł w Jaworniku
Celem budowy dwupoziomowego węzła drogowego w km 691+967 drogi krajowej nr 7 w miejscowości Jawornik w powiecie myślenickim jest zapewnienie bezkolizyjnego połączenia DK7 z przecinającą drogą wojewódzką nr 955 oraz drogami gminnymi wraz z dojazdem do strefy przemysłowej Jawornik-Polanka.
Dokumentacja projektowa została przygotowana przez konsorcjum MP RB i Mosty Kraków na mocy umowy z 8 lutego 2021 roku, której wartość wyniosła 2 262 585 zł.
Budowa węzła jest planowana przez GDDKiA na lata 2026-2028. W ramach inwestycji mają powstać m.in. dwa ronda, wiadukt, ekrany akustyczne czy ścieżka rowerowa.
Inwestycja jest istotna z uwagi na natężony ruch i duże niebezpieczeństwo związane z wypadkami w miejscu obecnego skrzyżowania w Jaworniku. Jak wskazał Generalny Pomiar Ruchu w latach 2020-201, trasę tę każdego dnia pokonuje blisko 40 tysięcy pojazdów.
Modernizacja DK7
Generalna Dyrekcja od lat prowadzi modernizację DK7 na odcinku Kraków Południe – Myślenice. Dotychczas udało się zrealizować kilka inwestycji, wśród których są m.in. węzeł w Gaju, estakada w Myślenicach czy kładki w Jaworniku, Głogoczowie i Mogilanach.
Kilka zadań wciąż pozostaje w realizacji, jak chociażby tunel i kładki w Libertowie czy węzły w Krzyszkowicach oraz Myślenicach.
W przygotowaniu natomiast, poza wspomnianym węzłem w Jaworniku, jest węzeł Kraków Południe oraz dwa przejścia podziemne, a także układ drogowy w Głogoczowie.