Rynek Infrastruktury
Na tle innych państw Unii Europejskiej Polska niechlubnie plasuje się na czołowych miejscach pod względem liczby i śmiertelności wypadków z udziałem pieszych. Ponad 30 procent z nich ma miejsce na oznakowanych przejściach przez jezdnie. To aż o 10 procent więcej, niż średnia w UE i o 20 procent więcej, niż u lidera w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego pieszych i rowerzystów – Holandii. Wciąż brak rzetelnych danych badawczych na temat wszystkich przyczyn wpływających na tak wysoki poziomu zagrożenia na terenie kraju, co skutecznie utrudnia podjęcie konkretnych działań zaradczych.
Poprawa bezpieczeństwa pieszych została określona przez Ministerstwo Infrastruktury jako zadanie priorytetowe. Zgodnie z tym rozporządzeniem powstał projekt MOBIS, którego głównym założeniem jest opracowanie i przetestowanie metody oceny bezpieczeństwa przejść dla pieszych przy pomocy inteligentnej analizy obrazu wideo. Projekt polega na automatycznym wykrywaniu konfliktów pomiędzy pojazdami i pieszymi.
Sytuacji konfliktowych jest wielokrotnie więcej niż wypadków – szacuje się, że na jeden wypadek przypada nawet 3000 konfliktów pojazd-pieszy. Wykorzystanie metody analizy obrazu z użyciem sieci neuronowych pozwala na przeprowadzenie wiarygodnej oceny bezpieczeństwa już na podstawie kilkumiesięcznych obserwacji.
Cały artykuł przeczytasz na portalu www.transport-publiczny.pl