Rynek Infrastruktury
Inwestycje z RPO
Do inwestycji realizowanych w ramach PRO należy przebudowa 7,5-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 114 Trzebież – Police od Polic do Uniemyśla. Projekt zakładał wykonanie wzmocnienia istniejącej nawierzchni, przebudowę skrzyżowań i budowę ronda zlokalizowanego na wschodnich obrzeżach Polic.
Ze względu na budowę ronda, rozebrano stary most nad kanałem Łarpia. Nowy obiekt zbudowany w jego miejscu został poszerzony. Kolejny most zlokalizowany nad Kanałem Zrzutowym Zakładów Chemicznych Police został wzmocniony dodatkową płytą żelbetową, którą wykonano na istniejącej płycie mostu. Ponadto, przebudowano obiekt mostowy nad rzeką Gunicą. Wykonawcą robót budowlanych był Budimex, który otrzymał 18,06 mln zł.
Pozostałe trzy inwestycje rozpoczęte w 2012 roku to 6,5-kilometrowy odcinek DW-163 Glinki – Wałcz oraz obwodnica Darłowa o długości 0,5 km i obwodnica Gościna o długości 2,8 km. Zostaną one zakończone w 2014 roku.
W podobnym terminie gotowe będą rozpoczęte w 2013 roku przebudowy trzech kolejnych dróg: DW-203 Iwięcino – Dąbki, DW-162 z Koszalina do zjazdy do Zegrza Pomorskiego oraz DW-114 Trzebież – Uniemyśl. Koniec pierwszej z wymienionych inwestycji zaplanowano na połowę czerwca 2014 roku, kolejna inwestycja ma być gotowa do 30 września, a ostatnia do 15 listopada 2014 roku.
Ważne połączenia
Realizowane obecnie inwestycje mają dla regionu zachodniopomorskiego znaczenie gospodarcze i turystyczne. Droga wojewódzka nr 163 prowadząca z Kołobrzegu do Wałcza to jedna z najważniejszych dróg tej klasy w regionie. W sezonie letnim odciąża ona drogę krajową nr 11.
W ramach przebudowy zostaną wykonane prace na 6,5-kilometrowym odcinku z Czaplinka do Wałcza. Projekt zakłada między innymi przebudowę istniejącego mostu na Kłębiowiance, przepustów, a także likwidację dwóch przejazdów na nieczynnej już linii kolejowej. Wartość tego zadania to ponad 16 mln zł.
Dzięki budowie północnej obwodnicy Darłowa z nowym mostem na Wieprzy możliwe będzie wyeliminowanie ruchu tranzytowego z centrum miasta. Mimo że mowo budowany odcinek jest dość krótki i ma zaledwie 500 m, koszt inwestycji jest wysoki ze względu na budowę nowego mostu łukowego na Wieprzy. Wartość kosztorysowa zadania to ponad 18,5 mln zł. Budowa ma się zakończyć do 30 maja 2014 roku.
Kłopotliwe budowy
Najwięcej problemów w 2013 roku sprawiała obwodnica Gościna. W połowie roku budowę przerwano ze względu na ogłoszenie przez sąd gospodarczy upadłości wykonawcy – firmy Pol-Dróg Człuchów. Dzięki sprawnej inwentaryzacji budowy szybko ogłoszono nowy przetarg, które wygrała firma Infrabud z Koszalina.
Koszt budowy trasy o długości blisko 2,8 km wyniesie 16,5 mln zł. Koszty te wynikają między innymi z konieczności wymiany gruntów pod drogą, gdyż teren był podmokły. Termin zakończenia budowy obwodnicy Gościna mija 30 sierpnia 2014 roku.
Źródła finansowania
Zachodniopomorskie inwestycje, poza RPO, zyskują dofinansowanie również w ramach programu INTERREG IV A. W 2013 roku zakończono ostatnie z tych przedsięwzięć polegające na przebudowie odcinka drogi wojewódzkiej nr 122 w Żarczynie. Dotychczasowa droga była w bardzo złym stanie technicznym i przebiegała przez miejscowość licznymi zakrętami.
Projekt pozwolił uprościć przebieg tak, że nowe odcinki przecięły starą drogę w kilku punktach. W ramach prac wykonano nawierzchnię bitumiczną trasy, zbudowano kanalizację deszczową, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe. Zadbano także o oświetlenie i elementy spowalniające ruch.
Podczas realizacji drugiego etapu inwestycji, obejmującego remont starego przebiegu drogi przez Żarczyn, zmodernizowana została nawierzchnia, powstały nowe miejsca parkingowe, zatoka autobusowa i miejsce do ważenia pojazdów. Całkowita długość przebudowanych odcinków to 1,8 km, a wartość inwestycji to 5,5 mln zł.
Inwestycje ze środków własnych
ZZDW w Koszalinie realizował w 2013 roku przebudowy dróg w ramach środków własnych, a na ten cel przeznaczono kwotę 24,9 mln zł. Za te pieniądze udało się zrealizować 28 zadań, w tym między innymi przebudowę ulicy Gorzowskiej w Barlinku i Kolejowej w Drawnie.
W Stargardzie Szczecińskim zakończono prace w ciągu drogi wojewódzkiej nr 106 Rzewnowo – Pyrzyce, stanowiącej jedną z głównych dróg wjazdowych do miasta od strony Pyrzyc. Dzięki nowemu tunelowi dla pieszych, poszerzono przejazd pod wiaduktem kolejowym. Tuż za nim przebudowano na rondo skrzyżowanie ulicy Broniewskiego, Niepodległości i Różanej.
Nowe rondo powstało też w Białogardzie na skrzyżowaniu DW-163 i DW-166. Droga wojewódzka nr 163 jest jedną z tras dojazdowych nad morze wiodącą z Poznania do Kołobrzegu. Z kolei droga wojewódzka nr 166 stanowi krótki łącznik tej trasy z DK-6, którą kierowcy wybierają jadąc do Koszalina.
Kolejne ronda znalazły się w gminie Świerzno na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 103 i 105 i w Łobzie na skrzyżowaniu ulic Segala i Wojska Polskiego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 151. Wśród przebudów znalazło się również skrzyżowanie ulic Drahimskiej z Polną w Czaplinku w ciągu DW-163. Dofinansowanie samorządów do wszystkich przebudów miało wartość prawie 3 mln zł.
Na rzecz poprawy bezpieczeństwa
Rok 2013 był też czasem inwestycji z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zrealizowano 37 zadań za ponad 5,7 mln zł. Przy wsparciu samorządów zbudowano nowe chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe i parkingi. W Błotnie w gminie Nowogard wzdłuż DW-106 powstał chodnik, tak samo jak w Maszewie przy DW-209. Prawie kilometrowy ciąg pieszo-rowerowy powstała na trasie Zieleniewo – Przećmino przy DW-103 na terenie gminy Kołobrzeg. Gminy z całego województwa wydały na ten cel blisko 1,6 mln zł.
Ubiegłoroczny budżet Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich na zadanie realizowane w regionie wyniósł blisko 111 mln zł. Wydatki związane z bieżącym utrzymaniem dróg pochłonęły dodatkowo ponad 31 mln zł.