Partner serwisu
Drogi i autostrady

Zapora na granicy polsko-białoruskiej. „Bariera fizyczna” już gotowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

GR

Data publikacji:
01-07-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Zapora na granicy polsko-białoruskiej. „Bariera fizyczna” już gotowa
fot. MSWiA
Ma 187 kilometrów długości i 5,5 m wysokości, a do jej wykonania wykorzystano 49 tysięcy ton stali. Zakończyła się budowa fizycznej części zapory na granicy polsko-białoruskiej. Wykonawcami były m.in. firmy Budimex i Budrex.

Budowa zapory to konsekwencja kryzysu na granicy polsko-białoruskiej, zdaniem ekspertów wywołanego przez Aleksandra Łukaszenkę, prezydenta Białorusi, który ściągał na granicę migrantów z Bliskiego Wschodu. Miał być to odwet m.in. za nieuznanie przez Polskę wyniku wyborów prezydenckich na Białorusi z 2020 roku. Według oficjalnych danych wyraźnie wygrał Łukaszenka, pokonując Swiatłanę Cichanouską. Sporo wskazuje jednak na to, że wybory zostały sfałszowane.

Zakończyła się już budowa fizycznej części zapory (ma ona też część elektroniczną), a w czwartek (30 czerwca) na granicy polsko-białoruskiej została zorganizowana konferencja prasowa. – Ta zapora to wielka sprawa dla naszego bezpieczeństwa. Uniemożliwiliśmy powstanie wschodnioeuropejskiego szlaku nielegalnej migracji, który miał zdestabilizować sytuację polityczną i społeczną w naszej części świata – powiedział Mariusz Kamiński, minister spraw wewnętrznych i administracji.

Zapora powstała na liczącym 187 kilometrów długości odcinku, wzdłuż granicy z Białorusią. Bariera fizyczna ma 5,5 m wysokości, została wykonana z paneli stalowych o wysokości 4,5 m. Została zwieńczona zwojem z drutu (concertiną) tak, aby nie można było przejść na drugą stronę. Głównymi elementami są stalowe przęsła, a do budowy zabezpieczenia zostało wykorzystanych około 49 tys. ton stali.

Na wykonanie zapory rząd przeznaczył 1,6 mld złotych, z czego 300 mln zł trafiło na część elektroniczną, np. czujniki ruchu czy kamery, które są już instalowane. Jak podaje RMF FM część elektroniczna powinna być gotowa za około 60 dni, a potem przez miesiąc ma być prowadzona tzw. kalibracja, czyli integrowanie wszystkich systemów.

Budowa zapory została podzielona na mniejsze fragmenty, aby maksymalnie skrócić czas budowy. – Wykonanie przęseł stalowych zostało powierzone konsorcjum trzech firm: Polimeksowi Mostostal, który jest liderem konsorcjum oraz firmom Mostostal Siedlce i Węglokoks. Z kolei za roboty budowlane byli odpowiedzialni dwaj wykonawcy: Budimex (odc. nr 1 o długości 54,82 km i nr 2 o długości 50,73 km) oraz konsorcjum firm Unibep i Budrex (fragment o nr 3 i nr 4 o długości 36,73km i 43,97 km) – wyliczają przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Zapora została wyposażona w specjalne przejścia dla zwierząt, tak jak przy budowie autostrad. Prace ruszyły w styczniu.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Budimex blisko wygranej przetargu na S16 koło Olsztyna

Drogi i autostrady

Budimex blisko wygranej przetargu na S16 koło Olsztyna

Elżbieta Pałys 29 sierpnia 2023

Obwodnica Przecławia i Warzymic gotowa przed terminem. Wkrótce otwarcie

Drogi i autostrady

Budowa obwodnicy Zabierzowa rozpoczęta

Drogi i autostrady

Budowa obwodnicy Zabierzowa rozpoczęta

inf pras. / Redakcja 21 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Budimex blisko wygranej przetargu na S16 koło Olsztyna

Drogi i autostrady

Budimex blisko wygranej przetargu na S16 koło Olsztyna

Elżbieta Pałys 29 sierpnia 2023

Obwodnica Przecławia i Warzymic gotowa przed terminem. Wkrótce otwarcie

Drogi i autostrady

Budowa obwodnicy Zabierzowa rozpoczęta

Drogi i autostrady

Budowa obwodnicy Zabierzowa rozpoczęta

inf pras. / Redakcja 21 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5