Ma 187 kilometrów długości i 5,5 m wysokości, a do jej wykonania wykorzystano 49 tysięcy ton stali. Zakończyła się budowa fizycznej części zapory na granicy polsko-białoruskiej. Wykonawcami były m.in. firmy Budimex i Budrex.
Budowa zapory to konsekwencja kryzysu na granicy polsko-białoruskiej, zdaniem ekspertów wywołanego przez Aleksandra Łukaszenkę, prezydenta Białorusi, który ściągał na granicę migrantów z Bliskiego Wschodu. Miał być to odwet m.in. za nieuznanie przez Polskę wyniku wyborów prezydenckich na Białorusi z 2020 roku. Według oficjalnych danych wyraźnie wygrał Łukaszenka, pokonując Swiatłanę Cichanouską. Sporo wskazuje jednak na to, że wybory zostały sfałszowane.
Zakończyła się już budowa fizycznej części zapory (ma ona też część elektroniczną), a w czwartek (30 czerwca) na granicy polsko-białoruskiej została zorganizowana konferencja prasowa. – Ta zapora to wielka sprawa dla naszego bezpieczeństwa. Uniemożliwiliśmy powstanie wschodnioeuropejskiego szlaku nielegalnej migracji, który miał zdestabilizować sytuację polityczną i społeczną w naszej części świata – powiedział Mariusz Kamiński, minister spraw wewnętrznych i administracji.
Zapora powstała na liczącym 187 kilometrów długości odcinku, wzdłuż granicy z Białorusią. Bariera fizyczna ma 5,5 m wysokości, została wykonana z paneli stalowych o wysokości 4,5 m. Została zwieńczona zwojem z drutu (concertiną) tak, aby nie można było przejść na drugą stronę. Głównymi elementami są stalowe przęsła, a do budowy zabezpieczenia zostało wykorzystanych około 49 tys. ton stali.
Na wykonanie zapory rząd przeznaczył 1,6 mld złotych, z czego 300 mln zł trafiło na część elektroniczną, np. czujniki ruchu czy kamery, które są już instalowane. Jak podaje RMF FM część elektroniczna powinna być gotowa za około 60 dni, a potem przez miesiąc ma być prowadzona tzw. kalibracja, czyli integrowanie wszystkich systemów.
Budowa zapory została podzielona na mniejsze fragmenty, aby maksymalnie skrócić czas budowy. – Wykonanie przęseł stalowych zostało powierzone konsorcjum trzech firm: Polimeksowi Mostostal, który jest liderem konsorcjum oraz firmom Mostostal Siedlce i Węglokoks. Z kolei za roboty budowlane byli odpowiedzialni dwaj wykonawcy: Budimex (odc. nr 1 o długości 54,82 km i nr 2 o długości 50,73 km) oraz konsorcjum firm Unibep i Budrex (fragment o nr 3 i nr 4 o długości 36,73km i 43,97 km) – wyliczają przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Zapora została wyposażona w specjalne przejścia dla zwierząt, tak jak przy budowie autostrad. Prace ruszyły w styczniu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.