Mariusz W.
Tego samego dnia w czerwcu ubiegłego roku 2011, w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy obsłużono 94 operacje lotnicze IFR, w tym roku samych operacji IFR obsłużono 249. Loty pasażerskie, komercyjne zarówno rozkładowe jak i czarterowe, muszą być wykonywane zgodnie z przepisami dla lotów wg wskazań przyrządów (IFR). Wiele innych rodzajów lotów, zarówno loty państwowe, policyjne, dyspozycyjne mogą być wykonywane według zasad lotu z widocznością (VFR).
22 czerwca 2012 łączną liczbę obsłużonych operacji lotniczych (startów i lądowań) szacujemy na około 280. Również wcześniej – w trakcie fazy grupowej EURO 2012 gdańskie lotnisko według szacunków PAŻP mogło pochwalić się największym przyrostem liczby operacji lotniczych spośród lotnisk w miastach-gospodarzach EURO2012.Na lotnisku w Gdańsku ten wzrost wyniósł ponad 80% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Inwestycje, które przyczyniły się do przeszło dwukrotnego podniesienia możliwości operacyjnych Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy to m.in. budowa nowej drogi kołowania równoległej do drogi startowej, która zwiększyła przepustowość drogi startowej z 12 do maksymalnie 44 operacji lotniczych na godzinę. Zwiększono również powierzchnie płyt postojowych mogących obecnie w jednym momencie pomieścić 35 samolotów kodu C. Wybudowano Nowy Terminal Pasażerski T2, który współdziałając z dotychczasowym Terminalem Pasażerskim T1 zwiększył przepustowość z 2,5 do 5 milionów pasażerów rocznie.
Realizacja wartego około 400 milionów programu inwestycyjnego była konieczna w świetle dynamicznie rosnącego regularnego ruchu pasażerskiego w Gdańsku (wzrost po pierwszych pięciu miesiącach 2012 roku na poziomie 21%).