Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Anwil wybuduje terminal przeładunkowy w Porcie Morskim Gdańsk

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
05-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
05-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Anwil wybuduje terminal przeładunkowy w Porcie Morskim Gdańsk
fot. Anvil
Włocławski Anwil, drugi największy na rynku polskim producent nawozów sztucznych, a także jedyny w Polsce producent PCV, wchodzący w skład grupy kapitałowej PKN Orlen, planuje budowę terminalu przeładunkowego w gdańskim porcie morskim. Inwestycja jest związana z realizowaną rozbudową zdolności produkcyjnych w zakresie nawozów sztucznych.

W terminalu przeładunkowym w Gdańsku zakładane zdolności przeładunkowe obiektu wynoszą co najmniej 300 tys. ton nawozów sztucznych rocznie. Inwestycja ma zostać zrealizowana w trzecim kwartale 2026 roku. Co istotne, Anwil oczekuje przedstawienia ofert przez potencjalnych wykonawców w dwóch wariantach. Pierwszy wariant zakłada budowę terminala przeładunkowego przeznaczonego zarówno do eksportu, jak importu. Drugi wariant ma natomiast obejmować budowę obiektu wyłącznie eksportowego, ale z możliwością rozbudowy w celu uruchomienia zdolności importowych w przyszłości. Szczegółowa specyfikacja nie została dotychczas określona. "Zakres realizacji inwestycji, w tym specyfikacja infrastruktury związanej z procesami przeładunku, magazynowania i spedycji, uzależniony będzie od finalnego wyboru wariantu wdrożenia projektu" – wyjaśnia spółka w komunikacie prasowym.

Planowany terminal przeładunkowy ma bezpośredni związek z realizowaną we Włocławku rozbudową zdolności produkcyjnych w zakresie nawozów sztucznych, która ma zostać zakończona w czerwcu br. Inwestycja o wartości 1,7 mld zł umożliwi zwiększenie produkcji nawozów sztucznych o ponad 50%, to jest z 966 tys. ton obecnie do 1 461 tys. ton w skali roku wraz z rozszerzeniem portfolio produktów o cztery rodzaje nawozów sztucznych - saletrę grubą, saletrosiarczan amonu oraz saletrzaki z magnazem i siarką o ulepszonych właściwościach granuli. Inwestycja wydaje się odpowiadać na zapotrzebowanie rynku, ponieważ w 2022 roku import nawozów sztucznych do Polski wzrósł o 20% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Terminal przeładunkowy nawozów sztucznych nie jest jedyną inwestycją logistyczną planowaną w Gdańsku przez PKN ORLEN. Największy koncern energetyczno-paliwowy w Europie Środkowo-Wschodniej, posiadający także od niedawna 70% udziałów w spółce joint venture zarządzającej rafinerią w Gdańsku, planuje budowę terminala przeładunkowego właśnie w sąsiedztwie gdańskiej rafinerii. Inwestycja o szacunkowej wartości 500 mln zł ma umożliwić przeładunek powyżej 1 mln ton produktów (docelowo po rozbudowie nawet 2 mln ton), takich jak paliwa żeglugowe, oleje bazowe, czy biokomponenty. – Inwestując we własną infrastrukturę, zwiększamy naszą niezależność od partnerów zewnętrznych, a tym samym generujemy znaczące oszczędności w obszarze logistyki – uzasadniał budowę nowego obiektu prezes zarządu PKN Orlen Daniel Obajtek.

Podobnie jak w przypadku planowanego terminala przeładunkowego nawozów sztucznych, także terminal przeładunkowy produktów rafineryjnych i biokomponentów będzie miał charakter komplementarny względem realizowanych przez PKN Orlen inwestycji przemysłowych. Koncern realizuje bowiem w Gdańsku budowę hydrokrakingowego bloku olejowego (HBO), w którym produkowanych będzie rocznie 400 tys. ton olejów bazowych drugiej generacji. Inwestycja jest warta 1,4 mld zł. Co ciekawe, instalacje powstałe w ramach projektu HBO będą kontrolowane w 100% przez PKN Orlen, choć będą powiązane z rafinerią funkcjonującą obecnie w formule joint venture z Aramco Overseas Company.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

Biznes i przemysł

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

inf. pras. 04 września 2023

Tunel w Gałkowie oddany do ruchu. Strabag zakończył pracę

Intermodal i logistyka

Gdańsk. Wiadomo kto przebuduje drogi do portu

Intermodal i logistyka

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Drogi i autostrady

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Przemysław Farsewicz 21 sierpnia 2023

 Porr wybrany do realizacji inwestycji w porcie Gdańsk

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

Biznes i przemysł

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

inf. pras. 04 września 2023

Tunel w Gałkowie oddany do ruchu. Strabag zakończył pracę

Intermodal i logistyka

Gdańsk. Wiadomo kto przebuduje drogi do portu

Intermodal i logistyka

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Drogi i autostrady

Sanok z drugim podejściem na nowy most nad Sanem

Przemysław Farsewicz 21 sierpnia 2023

 Porr wybrany do realizacji inwestycji w porcie Gdańsk

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5