Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Baltic Hub podsumowuje 2023 rok

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
06-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
06-02-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Baltic Hub

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Baltic Hub podsumowuje 2023 rok
fot. Baltic Hub
Gdański Baltic Hub to obecnie jedyny głębokowodny terminal kontenerowy na Morzu Bałtyckim, obsługujący największe kontenerowce oceaniczne na świecie. Miniony rok przyniósł satysfakcjonujące przeładunki, a także dalsze postępy w realizacji projektu rozbudowy terminala, w efekcie którego jego przepustowość wzrośnie o połowę. 

Baltic Hub w Gdańsku to największy terminal kontenerowy wśród portów morskich na Bałtyku. Spółka zarządzająca obiektem przedstawiła informacje dotyczące nowych rekordów, jakie odnotowano w 2023 roku. Jest wiele powodów do satysfakcji – we wrześniu przeładowano 20-milionowy ekwiwalent kontenera dwudziestostopowego (TEU) w historii funkcjonowania terminala. Co istotne, 15-milionowy TEU przeładowano zaledwie 2 lata wcześniej. Łączne przeładunki wyniosły ponad 2,05 mln TEU przy zdolnościach przeładunkowych na poziomie 3 mln TEU. Nie jest to rekord przeładunków – minimalnie większe przeładunki odnotowano choćby w 2019 i 2021 roku.

W tym czasie obsłużono ponad 600 jednostek pływających, w tym 105 dużych kontenerowców oceanicznych, 6,7 tys. pociągów oraz 580 tys. samochodów ciężarowych. Mimo braku osiągnięcia rekordu w przeładunkach ogółem w 2023 roku, w Baltic Hub odnotowano rekordowe przeładunki na pojedynczym zawinięciu, a także rekordową liczbę obsłużonych w ciągu doby samochodów ciężarowych. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, w sierpniu CMA CGM, jeden z największych graczy na rynku transportu morskiego i intermodalnego, zapowiedział uwzględnienie Gdańska w bezpośrednim serwisie oceanicznym FAL1, który łączy głównie porty morskie Dalekiego Wschodu i Europy Północnej.

Zwiększenie przepustowości do 4,5 mln TEU coraz bliżej

Baltic Hub w Gdańsku, dawniej znany jako Deepwater Container Terminal, został oddany do użytku w 2007 roku. Pierwszy etap rozbudowy został zakończony w roku 2016, co umożliwiło zwiększenie zdolności przeładunkowych z 1,5 mln TEU do 3 mln TEU. Obecnie realizowany jest projekt T3, w ramach którego powstaje kolejna sztucznie zalądowiona powierzchnia na morzu, na której powstanie kolejna część Baltic Hub. W efekcie łączne zdolności przeładunkowe terminala wzrosną do 4,5 mln TEU.

W ramach projektu T3 powstał już sztucznie zalądowiony obszar o powierzchni 36 hektarów, na którym powstanie plac manewrowo-składowy. Zakończono również realizację prac pogłębiarskich związanych z powstaniem nowego głębokowodnego nabrzeża. Planowana jest zabudowa 7 suwnic nabrzeżowych oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, które będą obsługiwane przez operatorów zdalnie. – Patrząc w przyszłość, planujemy kontynuować naszą ścieżkę wzrostu i innowacji, skupiając się na rozbudowie infrastruktury, rozszerzaniu sieci partnerstw globalnych oraz wdrażaniu zaawansowanych technologii. Naszym celem jest dalsze zwiększanie efektywności operacyjnej i osiąganie zrównoważonego rozwoju – mówi Charles Baker.

Łyżka dziegciu w beczce miodu

W kontekście efektywności operacyjnej należy jednak wspomnieć o pewnych problemach, które uwidoczniły się wyraźnie w drugiej połowie minionego roku. Jak informowaliśmy wówczas na łamach “Rynku Infrastruktury”, wzrost przeładunków w połączeniu z licznymi wakatami i strajkiem włoskim spowodował zatory, z którymi zmagali się zarówno armatorzy, jak i przewoźnicy drogowi. Statki oczekiwały na wejście do Baltic Hub na redzie gdańskiego portu morskiego nawet 200 godzin.

W efekcie wzrosło wykorzystanie terminali kontenerowych w porcie morskim w Gdyni, które wprawdzie nie są dostosowane do obsługi największych kontenerowców oceanicznych, jednak mogą z powodzeniem przyjmować statki średniej wielkości. Dwa serwisy żeglugowe czasowo przeniósł z Gdańska do Gdyni duński Maersk. Być może wpłynęło to na fakt, że w 2023 roku w Baltic Hub nie udało się osiągnąć rekordowych przeładunków – pomimo decyzji CMA CGM o przeniesieniu wszystkich operacji z Gdyni do Gdańska.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

Drogi i autostrady

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

inf. pras PKP PLK 06 lutego 2024

Łódzkie przebudowuje DW-482 w Zduńskiej Woli

Drogi i autostrady

Pendolino pojedzie do Szczecina?

Polityka i prawo

Pendolino pojedzie do Szczecina?

Michał Szymajda 06 lutego 2024

Zobacz również:

Gdańsk: Zatory w Baltic Hub

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Zatory w Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 20 października 2023

Baltic Hub: Kolejny rekord w przeładunkach

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Kolejny rekord w przeładunkach

Mikołaj Kobryński 28 września 2023

Baltic Hub: Nowy bezpośredni serwis oceaniczny

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Nowy bezpośredni serwis oceaniczny

Mikołaj Kobryński 06 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

Drogi i autostrady

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

inf. pras PKP PLK 06 lutego 2024

Łódzkie przebudowuje DW-482 w Zduńskiej Woli

Drogi i autostrady

Pendolino pojedzie do Szczecina?

Polityka i prawo

Pendolino pojedzie do Szczecina?

Michał Szymajda 06 lutego 2024

Zobacz również:

Gdańsk: Zatory w Baltic Hub

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Zatory w Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 20 października 2023

Baltic Hub: Kolejny rekord w przeładunkach

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Kolejny rekord w przeładunkach

Mikołaj Kobryński 28 września 2023

Baltic Hub: Nowy bezpośredni serwis oceaniczny

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Nowy bezpośredni serwis oceaniczny

Mikołaj Kobryński 06 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5