Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Bocznice – niedoceniany (w Polsce) element sieci kolejowej

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
25-12-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Bocznice – niedoceniany (w Polsce) element sieci kolejowej
fot. Włodzimierz Włoch
Ideą unijnych działań w zakresie rozwoju transportu kolejowego jest stworzenie takich warunków działania przedsiębiorstw kolejowych, aby mogły one optymalnie wykorzystywać infrastrukturę kolejową. Komisja Europejska jako promotor wszelkich działań regulacyjnych w życiu wspólnotowym, po długim okresie zastoju (przyjęcie pierwszej dyrektywy „kolejowej” o numerze 440 miało miejsce w 1996 r., a kolejnych z tzw. pierwszego pakietu kolejowego – w 2001 r.) powoli zaczęła „rozkręcać” swoją działalność legislacyjną w obszarze kolejowym - piszą Ryszard Węcławik i Krzysztof Baczyński.

Konieczne jest tu przypomnienie, gdyż wielu o tym stara się zapomnieć, że charakterystyczną cechą unijnej biurokracji jest stałość, szczególnie w przyjmowaniu tzw. założeń (definicji) dla wdrażanych dyrektyw, rozporządzeń czy decyzji. Objawia się to w postaci odwołań w kolejnych przyjmowanych dokumentach do już przyjętych (wspólnie wypracowanych) definicji lub określeń, a nie w tworzeniu nowych, dostosowanych do bieżących, ale nie perspektywicznych potrzeb kolejnych zapisów. Stwarza to podstawowe cechy prawa, których brakuje tworzonym w naszym kraju ustawom i to nie tylko w kolejowej rzeczywistości, tzn. jednoznaczność i stałość prawa.

W tym miejscu, drogi czytelniku, może zadajesz sobie pytanie, jak to się ma do problemu bocznic – a jednak ma. Tak więc ad rem. Prawo unijne już w przywołanej dyrektywie 440 zdefiniowało infrastrukturę kolejową jako elementy wymienione w wykazie przedstawionym w załączniku do rozporządzenia Komisji nr 851/2006, pod warunkiem że tworzą część nawierzchni kolejowej łącznie z bocznicami serwisowymi, lecz bez linii znajdujących się w warsztatach naprawczych taboru kolejowego, zajezdniach i lokomotywowniach, oraz prywatne linie kolejowe miejscowe i bocznice. Przy czym przez infrastrukturę prywatną, rozumie się taką, która służy do wyłącznego użytku jej właściciela w celu wykonywania jego własnych przewozów towarowych. Zdefiniowano również w dyrektywie instytucję zarządzającą infrastrukturą jako każdą instytucję publiczną lub przedsiębiorstwo odpowiedzialne w szczególności za budowę i utrzymanie infrastruktury kolejowej oraz nadzorujące systemy kontrolne i bezpieczeństwa.

Jeśli dodamy regulacje dotyczące rejestru infrastruktury określone w decyzji KE 633/2011, gdzie wprowadzono pojęcie „poziom mikro” oznaczające szczegółową sieć kolejową wyznaczoną w przypadku odcinków linii przez tory, a w przypadku punktów operacyjnych przez tory i bocznice.

Przypomnienie tych założeń będących podstawą kolejnych uregulowań mających na celu ujednolicanie postępowania wszystkich graczy na europejskim rynku przewozów kolejowych – od twórców prawa, poprzez regulatorów aż do przedsiębiorstw kolejowych i zarządców infrastruktury kolejowej – pozwala zobrazować, jak dalece nasze krajowe prawo wypaczyło tę ideę. Dokonania rodzimych prawodawców wprowadziły zapisy całkowicie odmienne, a nawet przeciwne do zapisów prawa unijnego, rzekomo implementowanego do krajowej legislacji.

Czy naprawdę jest to problem? Patrząc z boku i posługując się tzw. zdrowym rozsądkiem, każdy powie, że tak jak nie ma kolei pasażerskiej bez peronów i dworców, tak nie ma kolei towarowej bez bocznic i terminali ładunkowych. Owszem, można sobie wyobrazić wspaniałe linie kolejowe, po których pociągi wszelkiego rodzaju mogłyby bez przerw i zatrzymań mknąć ku świetlanej przyszłości. Tylko sens utrzymywania kolei nie przewożącej pasażerów i frachtu jest żaden. Sensem istnienia kolei jest transportowanie, czyli przewóz! Tymczasem w RP organ ustawodawczy z bliżej nieznanych i zupełnie niezrozumiałych powodów uznał, że bocznica kolejowa nie jest kolejowa, czyli nie stanowi infrastruktury kolejowej. Jakie jest uzasadnienie takiej opinii ? Bardzo proste: infrastrukturą kolejową z definicji jest tylko ta infrastruktura kolejowa, którą zarządza zarządca infrastruktury. No więc dla każdego jest jasne, iż jeżeli infrastrukturą kolejową zarządza „użytkownik bocznicy”, to nie jest ona kolejowa. A kim jest użytkownik bocznicy kolejowej? Z definicji jest to podmiot działający w obrębie bocznicy, jej właściciel lub inny władający tą bocznicą. Wydaje się, że autor (autorzy?) tej definicji pomieszali pojęcia „władania”, „własności” i „użytkowania”. Czy rzeczywiście właściciel, który posiada bocznicę, ale jej nie używa, staje się „użytkownikiem bocznicy kolejowej”? Zgodnie z naszym prawem – tak.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5