Rynek Infrastruktury
Jędrzej Mierzewski, wiceprezes DCT ds. operacyjnych, uważa że z punktu widzenia samego terminalu kontenerowego, nie ma przeszkód do rozwoju kontenerowego transportu intermodalnego, bo w stosunku do transportu morskiego zarówno transport drogowy, jak transport kolejowy wpisują się w definicję transportu intermodalnego, a obie gałęzie rozwijają się w równym tempie. – To, na co warto natomiast zwrócić uwagę, to tworzenie sytuacji nierównej konkurencji między transportem kolejowym i drogowym, na korzyść tego ostatniego. Mam tu na myśli np. różne tempo inwestycji. Podobnie ma się kwestia opłat za dostęp do infrastruktury: nadal faworyzuje się transport drogowy – uważa Jędrzej Mierzewski.
Adam Żołnowski, wiceprezes DCT ds. finansowych, zwraca z kolei uwagę na bariery natury prawnej. – W Polsce dużym problemem jest biurokracja związana z obrotem portowym. Uproszczenie procedur z pewnością podniosłoby konkurencyjność polskich terminali kontenerowych i pozytywnie wpłynęło na ilość ładunków przewożonych koleją. W ostatnim czasie zostało wykonanych sporo prac w tym zakresie, także dzięki zaangażowaniu Ministerstwa Gospodarki, które przedstawiło kolejny pakiet deregulacyjny. Wciąż pozostaje jednak jeszcze wiele drobnych przepisów, które spowalniają rozwój transportu intermodalnego w Polsce – uważa Adam Żołnowski.
Wspomniany pakiet deregulacyjny, zaproponowany przez MG, zakłada m.in. skrócenie długości odpraw w portach morskich w Polsce maksymalnie do 24 godzin od momentu przedstawienia towaru do kontroli granicznej (w uzasadnionych przypadkach czas kontroli może ulec wydłużeniu do 48 godzin). Ustawa ma także wydłużyć czas na rozliczenie VAT w imporcie: nastąpić ma odejście od restrykcyjnego terminu płatności podatku od towarów importowanych w ciągu 10 dni na rzecz rozliczenia tego podatku wraz ze składaniem deklaracji podatkowej VAT (w terminie 45/90 dni).
DCT jest największym polskim kontenerowym terminalem morskim. W 2013 r. przeładowano w DCT 1,15 mln TEU (po raz pierwszy w historii wskaźnik przekroczył 1 mln TEU). W I kwartale przeładowano 309 tys. TEU – o 7 procent więcej niż w I kwartale 2013 r. DCT posiada prawie 60% udziałów w rynku polskich przeładunków kontenerowych.