Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Do kogo powinien należeć port w Elblągu? Mieszkańcy głosują

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
25-04-2023
Ostatnia modyfikacja:
25-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Do kogo powinien należeć port w Elblągu? Mieszkańcy głosują
fot. Goole Maps
To ważna decyzja, także w kontekście inwestycji ważnej dla rozwoju elbląskiego portu. Mieszkańcy Elbląga wypowiadają się czy są za czy tym, by port w Elblągu oddać pod kontrolę państwa czy pozostawić w rękach samorządu. Państwo obiecuje, że w zamian za udziały pogłębi ostatni odcinek toru wodnego prowadzącego do portu. Miasto odpowiada, że pogłębienie toru i tak jest obowiązkiem państwa i nic do tego nie ma przejmowanie udziałów w porcie.

Temat ewentualnego przejęcia portu w Elblągu pojawił się wraz z przekopem Mierzei Wiślanej. Z tą rządową inwestycją wiązane były nadzieje na rozwój portu w Elblągu. W tym roku zakończy się realizacja drugiego etapu inwestycji, ale i tak w Elblągu dużo się nie zmieni – żeby większe jednostki mogły wpływać do tamtejszego portu, trzeba jeszcze pogłębić ostatni, liczący ok. 900 m odcinek toru wodnego na rzece Elbląg. Potrzebne tez będą inwestycje w samym porcie.

Trwa spór, o to, kto powinien zrealizować ostatnie zadania. Strona rządowa wskazuje, że jest gotowa przeznaczyć na inwestycje kwotę do 100 mln zł, jednak pod warunkiem uzyskania większościowego pakietu udziałów w porcie. Miasto stoi na stanowisku, że inwestycja związana z pogłębieniem toru wodnego, to obowiązek państwa, który powinien być zrealizowany bez wa-runku dotyczącego przejmowania portu, a miasto – zgodnie z prawem – nie może podejmować się zadania nieleżącego w jego kompetencjach.

- Jest to bardzo ważny temat. Jesteśmy w okresie, kiedy ruszają nowe perspektywy finansowe, rozważamy różne propozycje i jestem zdania, że musimy zasięgnąć w tej kwestii opinii mieszkańców – mówi Witold Wróblewski, prezydent Elbląga. Podkreślił, że choć propozycja związana z przejęciem portu leży bezpośrednio w kompetencjach prezydenta miasta, chce w tej sprawie zasięgnąć opinii mieszkańców.

Jeszcze w lutym decyzję o przeprowadzeniu badania opinii jednogłośnie przy-jęli radni miejscy. – Jako radni, jako mieszkańcy Elbląga, musimy wiedzieć, że to są takie dobra, których nie możemy za jakąś garść srebrników sprzedać – mówi Antoni Czyżyk , przewodniczący rady miejskiej. – To są dobra rodowe, co do których nie radni powinni do końca decydować, aczkolwiek mają wolny wybór. Wydaje mi się, że wsparcie mieszkańców Elbląga będzie ważnym elementem w podjęciu takiej decyzji – dodał.

Badanie dotyczące przyszłości portu jest prowadzone za pomocą ankiet w wersji papierowej i elektronicznej. Rozpoczęło się 24 kwietnia i potrwa do 7 maja. Dodatkowo prowadzony będzie sondaż telefoniczny. Głosować mogą stali mieszkańcy Elbląga a każda osoba może to zrobić tylko raz.

Głosujący odpowiadają na jedno pytanie: Czy uważa Pan/Pani że port morski w Elblągu powinien nadal pozostać własnością miasta? Do wyboru maja dwie odpowiedzi: „tak, powinien pozostać własnością miasta” oraz „nie, powinien być przekazany Skarbowi Państwa”.

Wyniki będą znane 30 maja.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Port w Górkach Zachodnich uroczyście otwarty

Intermodal i logistyka

Świnoujście będzie konkurowało z Hamburgiem?

Intermodal i logistyka

Świnoujście będzie konkurowało z Hamburgiem?

Mikołaj Kobryński 07 maja 2023

Operator BCT zostaje w Gdyni. Jest kluczowa umowa

Intermodal i logistyka

100 lat temu powstał Port Gdynia

Intermodal i logistyka

100 lat temu powstał Port Gdynia

Redakcja 28 września 2022

Zobacz również:

Port w Górkach Zachodnich uroczyście otwarty

Intermodal i logistyka

Świnoujście będzie konkurowało z Hamburgiem?

Intermodal i logistyka

Świnoujście będzie konkurowało z Hamburgiem?

Mikołaj Kobryński 07 maja 2023

Operator BCT zostaje w Gdyni. Jest kluczowa umowa

Intermodal i logistyka

100 lat temu powstał Port Gdynia

Intermodal i logistyka

100 lat temu powstał Port Gdynia

Redakcja 28 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5