Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Marchewka: Do 2030 roku potencjał kontenerowy portów wzrośnie trzykrotnie

Dalej Wstecz
Autor:

ep.

Data publikacji:
08-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ri

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Marchewka: Do 2030 roku potencjał kontenerowy portów wzrośnie trzykrotnie
fot. ep.
W ubiegłym roku w polskich portach przeładowano rekordowe 3,3 mln TEU. Znaczący udział w tym wyniku miał Port w Gdański z Baltic Hub. To największy terminal kontenerowy na Bałtyku, a jego potencjał właśnie się powiększył za sprawą otwarcia terminalu T3. Będą kolejne inwestycje portowe.

W piątek 6 czerwca w Gdańsku oficjalnie otwarto głębokowodny terminal T3 wybudowany przez konsorcjum Budimex i DEME Dredging dla Baltic Hub. - Powierzchnia Polski powiększyła się o 36 hektarów, ale to nie jest zwykły ląd, to miejsce dynamicznego rozwoju naszego kraju – mówił podczas uroczystego otwarcia Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.

Baltic Hub jest obecnie największym terminalem kontenerowym na Bałtyku. Bezpośrednio przypływają tu statki z Dalekiego Wschodu, w tym w ramach najnowszych uruchomionych połączeń Albatros i Britannia. – Port ma wielki potencjał i będzie ten potencjał jeszcze zwiększał – stwierdził wiceminister infrastruktury.

Rekordowe przeładunki

W ubiegłym roku polskie porty w zakresie przeładunków kontenerowych uzyskały wynik 3,3 mln TEU. To historyczny rekord. Znaczący udział w tym wyniku miał Baltic Hub. Wartość naliczonych ceł, akcyzy i podatku VAT za rok 2024 to blisko 56 miliardów złotych, czyli o blisko miliard więcej niż rok wcześniej. – To nie są zwykłe liczby, to jest dowód na to, że polskie porty i Polska gospodarka morska bardzo dynamicznie się rozwijają. Chcemy, żeby ten rozwój był jeszcze szybszy – mówił wiceminister infrastruktury.

Za sprawą oddanego właśnie terminalu T3 możliwości przeładunkowe Baltic Hub wzrosły o 50 proc. - z 3 do 4,5 mln TEU. To, jak zauważa wiceminister odpowiedzialny za gospodarkę morską, powinno się przełożyć na wzrost przeładunków za rok bieżący.

- Jestem przekonany, że po rekordowym roku 2024, po rozbudowie terminala te liczby będą jeszcze większe i wszyscy będą mieli z tego korzyści. Przecież w tych kontenerach przepływają produkty i dobra, które trafiają nie tylko do Polaków, ale także jadą dalej do Czech czy na Słowację, a Polska na tym po prostu zarabia – stwierdził wiceminister. - Stawiamy na rozwój gospodarki morskiej i rozwój portów jest fundamentem tego rozwoju – dodał Arkadiusz Marchewka.

Nie tylko Gdańsk

Nowy głębokowodny terminal kontenerowy ma powstać także w Świnoujściu. Na początku roku uprawomocniła się decyzja środowiskowa dla tej inwestycji.

- Po uzyskaniu decyzji środowiskowej podjęliśmy konkretne działanie związane z realizacją niezbędnej dokumentacji projektowej. Realizowane są tak zwane wywiady w ferromagnetyczne, czyli skanowanie miejsc, w których będzie basen portowy, czy powstaną falochrony. Ogłosiliśmy też przetargi na przebudowę drogi kolejowej, tak zwanej nadodrzanki. Myślę, że w drugiej połowie tego roku wbijemy łopatę pod drogę techniczną – powiedział Arkadiusz Marchewka w rozmowie z dziennikarzami. Aktualny plan zakłada, że terminal w Świnoujściu zostanie uruchomiony w 2029 roku.

Trwają także przygotowania do rozbudowy terminala kontenerowego w Gdyni. Ma on powstać w ramach budowy portu zewnętrznego, planowanego do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Oferty od potencjalnych partnerów mają być otwarte pod koniec czerwca.

– Chcemy, żeby do 2030 roku potencjał naszych portów kontenerowych wzrósł trzykrotnie – powiedział wiceminister infrastruktury.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Porr ma dwa kontrakty w Porcie Gdańsk

Intermodal i logistyka

Porr ma dwa kontrakty w Porcie Gdańsk

oprac. ep. 22 marca 2024

Port w Górkach Zachodnich uroczyście otwarty

Intermodal i logistyka

Świnoujście będzie konkurowało z Hamburgiem?

Intermodal i logistyka

Świnoujście będzie konkurowało z Hamburgiem?

Mikołaj Kobryński 07 maja 2023

Do kogo powinien należeć port w Elblągu? Mieszkańcy głosują

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Porr ma dwa kontrakty w Porcie Gdańsk

Intermodal i logistyka

Porr ma dwa kontrakty w Porcie Gdańsk

oprac. ep. 22 marca 2024

Port w Górkach Zachodnich uroczyście otwarty

Intermodal i logistyka

Świnoujście będzie konkurowało z Hamburgiem?

Intermodal i logistyka

Świnoujście będzie konkurowało z Hamburgiem?

Mikołaj Kobryński 07 maja 2023

Do kogo powinien należeć port w Elblągu? Mieszkańcy głosują

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5