W ubiegłym roku w polskich portach przeładowano rekordowe 3,3 mln TEU. Znaczący udział w tym wyniku miał Port w Gdański z Baltic Hub. To największy terminal kontenerowy na Bałtyku, a jego potencjał właśnie się powiększył za sprawą otwarcia terminalu T3. Będą kolejne inwestycje portowe.
W piątek 6 czerwca w Gdańsku oficjalnie otwarto głębokowodny terminal T3 wybudowany przez konsorcjum Budimex i DEME Dredging dla Baltic Hub. - Powierzchnia Polski powiększyła się o 36 hektarów, ale to nie jest zwykły ląd, to miejsce dynamicznego rozwoju naszego kraju – mówił podczas uroczystego otwarcia Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.
Baltic Hub jest obecnie największym terminalem kontenerowym na Bałtyku. Bezpośrednio przypływają tu statki z Dalekiego Wschodu, w tym w ramach najnowszych uruchomionych połączeń Albatros i Britannia. – Port ma wielki potencjał i będzie ten potencjał jeszcze zwiększał – stwierdził wiceminister infrastruktury.
Rekordowe przeładunki
W ubiegłym roku polskie porty w zakresie przeładunków kontenerowych uzyskały wynik 3,3 mln TEU. To historyczny rekord. Znaczący udział w tym wyniku miał Baltic Hub. Wartość naliczonych ceł, akcyzy i podatku VAT za rok 2024 to blisko 56 miliardów złotych, czyli o blisko miliard więcej niż rok wcześniej. – To nie są zwykłe liczby, to jest dowód na to, że polskie porty i Polska gospodarka morska bardzo dynamicznie się rozwijają. Chcemy, żeby ten rozwój był jeszcze szybszy – mówił wiceminister infrastruktury.
Za sprawą oddanego właśnie terminalu T3 możliwości przeładunkowe Baltic Hub wzrosły o 50 proc. - z 3 do 4,5 mln TEU. To, jak zauważa wiceminister odpowiedzialny za gospodarkę morską, powinno się przełożyć na wzrost przeładunków za rok bieżący.
- Jestem przekonany, że po rekordowym roku 2024, po rozbudowie terminala te liczby będą jeszcze większe i wszyscy będą mieli z tego korzyści. Przecież w tych kontenerach przepływają produkty i dobra, które trafiają nie tylko do Polaków, ale także jadą dalej do Czech czy na Słowację, a Polska na tym po prostu zarabia – stwierdził wiceminister. - Stawiamy na rozwój gospodarki morskiej i rozwój portów jest fundamentem tego rozwoju – dodał Arkadiusz Marchewka.
Nie tylko Gdańsk
Nowy głębokowodny terminal kontenerowy ma powstać także w Świnoujściu. Na początku roku uprawomocniła się decyzja środowiskowa dla tej inwestycji.
- Po uzyskaniu decyzji środowiskowej podjęliśmy konkretne działanie związane z realizacją niezbędnej dokumentacji projektowej. Realizowane są tak zwane wywiady w ferromagnetyczne, czyli skanowanie miejsc, w których będzie basen portowy, czy powstaną falochrony. Ogłosiliśmy też przetargi na przebudowę drogi kolejowej, tak zwanej nadodrzanki. Myślę, że w drugiej połowie tego roku wbijemy łopatę pod drogę techniczną – powiedział Arkadiusz Marchewka w rozmowie z dziennikarzami. Aktualny plan zakłada, że terminal w Świnoujściu zostanie uruchomiony w 2029 roku.
Trwają także przygotowania do rozbudowy terminala kontenerowego w Gdyni. Ma on powstać w ramach budowy portu zewnętrznego, planowanego do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Oferty od potencjalnych partnerów mają być otwarte pod koniec czerwca.
– Chcemy, żeby do 2030 roku potencjał naszych portów kontenerowych wzrósł trzykrotnie – powiedział wiceminister infrastruktury.