Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Działania portów morskich w dobie koronawirusa. Koniec dobrej passy? [aktualizacja]

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
17-03-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Działania portów morskich w dobie koronawirusa. Koniec dobrej passy? [aktualizacja]
fot. Port Szczecin
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 13 marca na terenie RP trwa stan zagrożenia epidemiologicznego. Również na podstawie zaleceń MSWiA tymczasowa przywrócone zostały kontrole graniczne oraz ograniczony ruch na przejściach granicznych. Ruch cargo odbywa się jednak zwyczajnym trybem. Porty Szczecin i Świnoujście, Gdańsk oraz Gdynia podejmują jednak specjalne działania kontrolne statków i załóg wpływających do portów.

Jak informuje rzeczniczka Portów Szczecin i Świnoujście, Monika Woźniak-Lewandowska, specjalne środki podjęte w obliczu zagrożenia epidemiologicznego polegają na odmowie zejścia na ląd członkom załóg statków handlowych niespełniającym wymogów ustawy z 13 marca. Ci członkowie, którym udzieli się zgodny na zejście, wypełniają Kartę Identyfikacyjną oraz skierowani są do odbycia kwarantanny trwającej 14 dni. Wykonywany jest również pomiar temperatury.

Połaczenia feederowe bez zakłóceń


Jak podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska, w zespole portów Szczecin-Świnoujście nie ma bezpośrednich połączeń z chińskimi portami, obsługa kontenerów przebiera zwyczajnym trybem. Spółki przeładunkowe działające w porcie, jak do tej pory płynnie obsługują statki i ładunki.

− Wielkość obsłużonych kontenerów na plusie po dwóch miesiącach o 44 proc. z uwagi na fakt, iż jesteśmy portem dowozowym, a połączenia feederowe realizowane są bez zakłóceń. Analizując dane statystyczne za dwa pierwsze miesiące br. wielkości obsłużonych ton pozostałych towarów również nie wskazują na jakąkolwiek kryzysową sytuację. Jednak z uwagi na dynamiczny jej rozwój, nie wykluczamy, że negatywne skutki mogą wystąpić w dalszej perspektywie czasowej – mówi rzeczniczka.
Sytuacja pozwala jednak przewidywać pewne straty. Spadki przewidywane są zarówno w ruchu pasażerskim, jak i w obsłudze ruchu towarowego.

− W kontekście tego, że porty jako węzły logistyczne są barometrem sytuacji gospodarczej, w dłuższej perspektywie może być odczuwalne pewne spowolnienie, wynikające z przewidywanych zaburzeń globalnego łańcucha dostaw – dodaje rzeczniczka Portów Szczecin – Świnoujście.

Port Gdynia także wdraża nadzwyczajne środki

W Porcie Gdynia wprowadzono podobne procedury.

− W związku z ogłoszoną przez WHO pandemią koronawirusa w Porcie Gdynia na bieżąco prowadzony jest monitoring osób schodzących na ląd w terminalu promowym przypływających z Szwecji. Terminal OTG od dnia 13.03.2020r.wdrożył procedurę pomiaru temperatury (w sposób bezdotykowy) u wszystkich osób przekraczających posterunki kontrolne nadzorowane przez OTPG – poinformowała nas kierownik projektu w dziale marketingu Portu Gdynia, Anna Pogorzelska. − W przypadku stwierdzeniu temp. 38O C. i powyżej osoby takie nie będą wpuszczane na teren terminalu HES Gdynia i na teren parkingu przy ul. Chrzanowskiego – dodaje.

Jednocześnie Port Gdynia informuje, że wszystkie procedury mają na celu utrzymanie ciągłości pracy. Przygotowano również specjalny algorytm na wypadek pojawienia się w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia osób z objawami charakterystycznymi dla koronowirusa SARS – Cov-2.

W Gdańsku ruch bez zmian

O ciągłości ruchu towarowego zapewnia również Mariusz Jagłowski, asystent prezesa Portu Gdańsk.

− Żaden z operatorów nie wstrzymał pracy oraz nie zgłosił obniżonych zdolności przeładunkowych. Załadunek/rozładunek kontenerów odbywa się tak jak dotychczas, niemniej jednak pewnym kontrolom poddane zostały z uwagi na sytuację sanitarno- epidemiczną załogi statków. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A., jest w stałym kontakcie ze wszystkimi służbami i instytucjami, których działalność i rola jest kluczowa do zapewnienia wysokich standardów w kontekście obrotu portowego – mówi Rynkowi Infrastruktury Mariusz Jagłowski.

− Jedną z takich instytucji jest Urząd Morski w Gdyni, którego dyrektor w dniu 14.03.2020r., wydał Zarządzenia w ramach swojej właściwości kompetencyjnej. W świetle nowych zarządzeń dotyczących walki z pandemią Koronowirusa Dyrektor Urzędu Morskiego w wprowadził kontrolę graniczną i sanitarną w celu sprawdzenia wszystkich (bez wyjątku) członków załóg statków wchodzących do portów. Osoby te mają być poddane obowiązkowej kontroli temperatury ciała. Za proces kontroli odpowiedzialne są Straż Graniczna oraz Straż Pożarna. Agent jest zobligowany powiadomić instytucje i służby do tego powołane. Obowiązkiem agentów statkowych jest powiadomienie o terminie wejścia statku odpowiednie służby. Ponadto operatorzy działający na terenie Portu wdrożyli dodatkowe wielowariantowe procedury prowadzenia działalności w trakcie epidemii.

Jednocześnie asystent prezesa Portu Gdańsk dodaje, że port jest elementem globalnej sieci logistycznej, w związku z tym dotykają trendy światowe. Jak mówi Mariusz Jagłowski, zarząd spółki wraz z operatorami podejmuje wszelkie działania, aby zredukować możliwy trend spadkowy.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Biznes i przemysł

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Magdalena Chajzler 13 lipca 2022

Grupa Lufthansy odwoła 33 tysiące lotów. Inne linie również anulują

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Od 1 marca koniec obostrzeń związanych z Covid-19

Drogi i autostrady

Od 1 marca koniec obostrzeń związanych z Covid-19

ep. 23 lutego 2022

Budimex: Przygotowujemy się do akcji szczepień jako pracodawca

Drogi i autostrady

Niedzielski: Polska rozważa częściowe zamknięcie granic

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Biznes i przemysł

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Magdalena Chajzler 13 lipca 2022

Grupa Lufthansy odwoła 33 tysiące lotów. Inne linie również anulują

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Od 1 marca koniec obostrzeń związanych z Covid-19

Drogi i autostrady

Od 1 marca koniec obostrzeń związanych z Covid-19

ep. 23 lutego 2022

Budimex: Przygotowujemy się do akcji szczepień jako pracodawca

Drogi i autostrady

Niedzielski: Polska rozważa częściowe zamknięcie granic

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5