Rynek Infrastruktury
PKP Polskie Linie Kolejowe 21 października przekazały wykonawcy prac modernizacyjnych – konsorcjum PRKiI, PNUIK i INFRAKOL teren budowy: około sześciokilometrowy odcinek linii E 30 Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa. Przez najbliższe dwa tygodnie będą trwały prace przygotowawcze do rozbiórki toru nr 2, polegające m.in. na zabudowie konstrukcji odciążającej na obiekcie mostowym w torze nr 1 tego szlaku. W tym celu właśnie 21 października o godz. 21.55 został zamknięty tor nr 1.
– Następnie na kilka miesięcy zostanie zamknięty tor nr 2, gdzie będą prowadzone prace rozbiórkowe. W tym czasie wykonawca ma pozyskać pozwolenia na budowę, tak aby płynnie przejść w tę fazę robót. Dopiero po zakończeniu budowy na torze nr 2, prace przeniosą się z powrotem na tor nr 1, tak aby przez cały czas modernizacji można było prowadzić ruch pociągów po jednym z torów – wyjaśnia Janusz Pluta, dyrektor projektu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Na razie całodobowo zamknięty jest tor 1, a ruch pociągów odbywa się po torze nr 2. Priorytet mają pociągi pospieszne i osobowe. Część pociągów towarowych prowadzona jest objazdami.
Mocno zaawansowane są też prace na kontrakcie nr 3: Krzeszowice – Kraków Główny Towarowy, gdzie wykonawcą prac jest konsorcjum firm: PNI, PKP Energetyka i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe.
– Tutaj koncepcja wielobranżowa na części odcinka linii została zaakceptowana przez inżyniera i zamawiającego, wkrótce wykonawca złoży wnioski o pozwolenie na rozbiórkę, a prace z tym związane zamierza rozpocząć na początku grudnia br. – dodaje Janusz Pluta.
Realizacja projektu POIiŚ 7.1-11.1 „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków” polega na kompleksowej modernizacji wszystkich elementów infrastruktury kolejowej linii E 30, na odcinku Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny Towarowy (dotyczy linii kolejowych nr 134 i nr 133). Zakończenie realizacji robót planowane jest na czerwiec 2014 r.