Partner serwisu
Intermodal i logistyka

El. Turów: Dlaczego odrzucono ofertę Shanghai Electric?

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
23-10-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
El. Turów: Dlaczego odrzucono ofertę Shanghai Electric?
fot. PGE GiEK
Już jutro zapadnie wyrok w sprawie przegranego przez Shanghai Electric przetargu na budowę nowego bloku w Elektrowni Turów. Chiński koncern złożył ofertę o 900 mln zł niższą niż zwycięskie konsorcjum Hitachi i Budimeksu, tym samym proponując kwotę najbardziej zbliżoną do budżetu inwestora. Dlaczego mimo wszystko nie został wybrany?

Przetarg na budowę nowego bloku w Elektrowni Turów rozstrzygnął się 18 marca tego roku. W postępowaniu najkorzystniejszą cenowo propozycję złożył Shanghai Electric Group – 3,1 mld zł, a zwycięskie konsorcjum w składzie: Hitachi Power Europe GmbH, MHPS Europe GmbH, Budimex, Tecnicas Reunidas Energia – kwotę w wysokości 4 mld zł. Budżet zamawiającego PGE GiEK wyniósł 2,8 mld zł. Dlaczego inwestor zdecydował się na propozycję znacznie przewyższającą swój kapitał?

– Przed dokonaniem wyboru najkorzystniejszej oferty, po przeprowadzeniu wewnętrznych analiz, zamawiający dokonał zwiększenia budżetu przewidzianego na realizację przedmiotowego zamówienia, do kwoty odpowiadającej cenie wybranej oferty, jedynej ważnej w tym postępowaniu – wyjaśniła zdawkowo portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Iwona Paziak, rzeczniczka Polskiej Grupy Energetycznej Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna.

Jak dowiedział się portal „RynekInfrastruktury.pl”, przyczyną, dla której PGE GiEK odrzuciło ofertę Shanghai Electric była wątpliwa zdaniem inwestora skuteczność wniesionego przez Chińczyków zabezpieczenia – gwarancji bankowej.
Nieoficjalnie mówi się jednak, że powody odrzucenia chińskiego koncernu mogą dotyczyć nie tylko kwestii formalnych. Tajemnicą poliszynela jest bowiem fakt, iż zejście COVEC-u z budowy dwóch odcinków autostrady A2 między Warszawą a Łodzią i zerwanie umów z Chińczykami przez GDDKiA w 2011 roku, położyło się cieniem na chińskie koncerny na gruncie polskim.

Zapytaliśmy przedstawiciela Shanghai Electric, Jakuba Koszyczarka o dyskryminację firm azjatyckich na polskim rynku. – Nie ma zapisów, które wykluczają możliwość złożenia oferty dla podmiotów chińskich. Z czysto prawnego punktu widzenia, rynek pod tym względem jest otwarty – to trzeba przyznać – powiedział w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Koszyczarek.

Przedstawiciel Shanghai Electric zdecydowanie odcina się jednak od sprawy chińskiego COVECu. – Shanghai Electric chce być traktowany jako autonomiczny byt gospodarczy, nieobciążony incydentami, z którymi nie mieliśmy nic wspólnego. Zgadzam się z tym, co powiedział premier Piechociński, że jeśli sprawa COVEC-u jest nadal świeża w naszej pamięci, to w takim razie w kontrakcie powinny znaleźć się klauzule, które maksymalnie zabezpieczą polską stronę przed niekorzystnym rozwojem wypadków. Podzielam także opinię Macieja Grelowskiego przewodniczącego Business Centre Club, oraz innych ekspertów, ze zasada zbiorowej odpowiedzialności to fatalna strategia partnerstwa – dodał w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Jakub Koszyczarek.

Wyrok w sprawie przetargu zapadnie w piątek 24 października. Żadna ze stron nie chce komentować ewentualnego wyniku.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

El. Turów: Sąd oddalił skargę Shanghai Electric. Dalsza walka niewykluczona

Intermodal i logistyka

El. Turów: Sąd oddalił skargę Shanghai Electric. Dalsza walka niewykluczona

Emilia Derewienko 24 października 2014

Rusza proces Shanghai Electric o przetarg w El. Turów

Intermodal i logistyka

Rusza proces Shanghai Electric o przetarg w El. Turów

Emilia Derewienko 09 października 2014

Zobacz również:

Polski sektor energetyczny potrzebuje wielomiliardowych inwestycji

Intermodal i logistyka

Polski sektor energetyczny potrzebuje wielomiliardowych inwestycji

Emilia Derewienko 10 maja 2017

Odbiorcy energii pomogą PSE gwarantować pewność dostaw

Intermodal i logistyka

Odbiorcy energii pomogą PSE gwarantować pewność dostaw

Justyna Piszczatowska, Bartłomiej Derski 29 marca 2017

Czy polska energetyka będzie restrukturyzowana?

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

El. Turów: Sąd oddalił skargę Shanghai Electric. Dalsza walka niewykluczona

Intermodal i logistyka

El. Turów: Sąd oddalił skargę Shanghai Electric. Dalsza walka niewykluczona

Emilia Derewienko 24 października 2014

Rusza proces Shanghai Electric o przetarg w El. Turów

Intermodal i logistyka

Rusza proces Shanghai Electric o przetarg w El. Turów

Emilia Derewienko 09 października 2014

Zobacz również:

Polski sektor energetyczny potrzebuje wielomiliardowych inwestycji

Intermodal i logistyka

Polski sektor energetyczny potrzebuje wielomiliardowych inwestycji

Emilia Derewienko 10 maja 2017

Odbiorcy energii pomogą PSE gwarantować pewność dostaw

Intermodal i logistyka

Odbiorcy energii pomogą PSE gwarantować pewność dostaw

Justyna Piszczatowska, Bartłomiej Derski 29 marca 2017

Czy polska energetyka będzie restrukturyzowana?

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5