Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Frydrych: Czy Tauron musi zapłacić 500 mln zł więcej niż potrzeba za blok w Jaworznie?

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
18-02-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Frydrych: Czy Tauron musi zapłacić 500 mln zł więcej niż potrzeba za blok w Jaworznie?
Marek Frydrych / fot. Włodzimierz Włoch
Przetarg na budowę nowego bloku w Jaworznie po prawie 3 latach wchodzi w fazę końcowych rozstrzygnięć. W końcu stycznia Tauron poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty – oferty konsorcjum Rafako/Mostostal Warszawa oraz o wykluczeniu ofert 3 konsorcjów – chinskiego CNEEC, SNC Lavalin/Hitachi i Alstomu. Dwaj pierwsi wykonawcy odwołali sie od decyzji Tauronu i sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej, która wyznaczyła już posiedzenie na 19 lutego. - Zapowiada się interesująca, może nawet długotrwała batalia o pozyskanie tego kontraktu. Tu się okaże, czy Tauron może mieć dobry sprawdzony projekt za normalną cenę, czy też powierzy wykonanie tego projektu niedoświadczonemu wykonawcy , dopłacając przy tym 500 milionów złotych – komentuje Marek Frydrych, reprezentujący CNEEC.

Zgodnie z ideą prawa zamówień publicznych, przetarg ma służyć pozyskaniu przez Inwestora najkorzystniejszej oferty na realizacje danego projektu – pisze Marek Frydrych. Z drugiej strony, przetarg ma za zadanie w sposób przejrzysty, transparentny zapewnić równe szanse wszystkim jego uczestnikom i wyeliminować lub choćby ograniczyć dowolność i ewentualne ustawianie przetargów. Oczywiście, przetargami można sterować, tak aby pozyskać tych wykonawców, którzy – według organizatora przetargu – mogą mu gwarantować wykonanie przedmiotu zamówienia we właściwy sposób. Aby pozbyć się niechcianych, najczęściej modeluje się warunki prekwalifikacji w taki sposób, aby ci ich nie spełnili. Oczywiście, zawsze istnieje pokusa wybierania tych, których się bardziej lubi, lepiej zna, do których ma się wieksze zaufanie – ale nadal nadrzędnym celem – w ideale - jest pozyskanie najkorzystniejszej oferty. Znacznym problemem niewątpliwie jest polityczna ingerencja różnych instytucji panstwowych, próbujących często sterować przetargami w celach innych, niż cel nadrzędny Zamawiającego. Z reguły dotyczy to różnych celów politycznych, nierzadko populistycznych, wspierania jednych i wykreślania innych. Jak to się często mówi, gdzie wchodzi polityka, znika racjonalność, Najczęściej bowiem takie ręczne sterowanie i wybór polityczny odbijają się negatywnie na zasadniczym celu organizatora przetargu – pozyskaniu najkorzystniejszej oferty wśród tych możliwych.

 

Warto przyjrzeć się przetargowi w Jaworznie właśnie pod kątem wyboru najkorzystniejszej dla Zamawiającego oferty. Aby zdefiniować najkorzystniejszą ofertę należy wziąć pod uwagę oferowaną cenę, oferowane (gwarantowane) parametry techniczne , proponowaną technologię i referencje głównych urządzeń, a także doświadczenie Wykonawców, ich referencje , wreszcie ich potencjal finansowy, niezbędny aby zamówienie zostało wykonane we właściwy sposób.

 

Niewątpliwe, oferta konsorcjum CNEEC pod względem ceny i warunków technicznych jest zdecydowanie najkorzystniejsza. Oferta CNEEC na poziomie 4.9 milliarda złotych jest aż o 500 milionów złotych tańsza od drugiej oferty konsorcjum Rafako/Mostostal – 5.4 milliarda PLN. Pozostałe dwie sięgaja prawie 6 milliardów złotych. Gwarantowane parametry techniczne dwóch pierwszych ofert są w tym dość zbliżone - wielkość bloku netto jest praktycznie taka sama - natomiast sprawność (wydajność) bloku w przypadku chińskiego konsorcjum jest nieco wyższa. Pozostali oferenci zaproponowali niższe wartości w tym zakresie.

Wydaje się, że w tym przypadku nie ma żadnych wątpliwości, że oferta konsorcjum CNEEC jest zdecydowanie najkorzystniejsza. Za nią przemawiają także inne czynniki, a mianowicie doświadczenie wykonawców (CNEEC, Shanghai Boiler Works, Siemens i inni dostawcy i wykonawcy z górnej światowej półki), posiadane referencje wykonanych bloków, dobrze sprawdzona technologia i wreszcie potencjał finansowy, który pozwoli na właściwą realizacje kontraktu. A jest to czynnik niezwykle ważny, acz często pomijany, szczególnie przez niedoświadczonych wykonawców – tu po prostu trzeba mieć minimum 1 milliard złotych w gwarancjach (10% wartości kontraktu) i w środkach obrotowych aby ten projekt pomyślnie wykonać.

 

Tauron odrzucił jednak tą ofertę konsorcjum CNEEC i uznał za najkorzystniejszą ofertę Rafako/Mostostal. Czy rzeczywiście jest to najlepsza oferta? Warto się nad tym zastanowić:

 

Po –pierwsze – oferta konsorcjum Rafako/Mostostal jest już na etapie ofertowania droższa od chińskiej o ponad 500 milionów złotych. A może być jeszcze droższa, bowiem należy wziąć pod uwagę, że dla Rafako będzie to pierwszy taki projekt, na taką skalę z nową nieznaną im technologią. A to z reguły oznacza cały szereg problemów technicznych, zwiazane z tym opóźnienia, co jest całkiem zrozumiałe. Wystarczy popatrzeć na problemy, jakie pojawiły się z blokiem biomasy w Jaworznie o wielkości 50MW. A tu mamy całkiem inną skalę. Ale to przeszłość - w dniu dzisiejszym mamy 500 millionów wiecej - to jest tyle, ile wyniósł zysk netto Tauronu w 1 kwartale 2012 roku. O taką sumę uszczupli Tauron swoich akcjonariuszy, płacąc więcej niż musi – za ten sam projekt!

 

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Offshore: ORLEN z warunkową decyzją inwestycyjną na projekt Baltic Power

Biznes i przemysł

Offshore: ORLEN z warunkową decyzją inwestycyjną na projekt Baltic Power

Mikołaj Kobryński 11 sierpnia 2023

Offshore: PGE z kolejnymi pięcioma pozwoleniami

Biznes i przemysł

Offshore: PGE z kolejnymi pięcioma pozwoleniami

Mikołaj Kobryński 10 sierpnia 2023

Pomorze: Powstanie konstrukcja morska do rozładunku dla elektrowni jądrowej

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Offshore: ORLEN z warunkową decyzją inwestycyjną na projekt Baltic Power

Biznes i przemysł

Offshore: ORLEN z warunkową decyzją inwestycyjną na projekt Baltic Power

Mikołaj Kobryński 11 sierpnia 2023

Offshore: PGE z kolejnymi pięcioma pozwoleniami

Biznes i przemysł

Offshore: PGE z kolejnymi pięcioma pozwoleniami

Mikołaj Kobryński 10 sierpnia 2023

Pomorze: Powstanie konstrukcja morska do rozładunku dla elektrowni jądrowej

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5