Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Gdynia: Cztery podmioty mogą złożyć oferty na Port Zewnętrzny

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
18-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
18-07-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury/EY

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Gdynia: Cztery podmioty mogą złożyć oferty na Port Zewnętrzny
wiz. Zarząd Morskiego Portu GdyniaPlanowany port zewnętrzny w Gdyni
Międzynarodowy koncern doradczo-audytorski EY, wchodzący w skład “wielkiej czwórki”, poinformował wczoraj, że z dniem 4 lipca cztery podmioty zostały zaproszone do złożenia ofert na projekt budowy portu zewnętrznego w Gdyni. To największy do tej pory na rynku polskim projekt w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

Koncern EY doradza Zarządowi Morskiego Portu Gdynia oraz Ministerstwu Funduszy i Polityki Regionalnej wraz ze spółką Databout i kancelarią Domański Zakrzewski Palinka w kontekście budowy portu zewnętrznego. Jak niedawno informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, wojewoda pomorski Dariusz Drelich bardzo szybko, bo nieco ponad miesiąc od złożenia wniosku w przedmiotowej sprawie, wydał decyzję lokalizacyjną dla inwestycji.

Po nieco ponad dwóch tygodniach od jej wydania EY ogłosił, że zakończony został etap dialogu konkurencyjnego, w ramach którego wyłoniono cztery podmioty zainteresowane realizacją inwestycji o przewidywanej wartości na poziomie aż 5,5 mld zł. Rzeczone podmioty to:

  • konsorcjum Gdynia Terminal Holding SAS (grupa CMA CGM) oraz Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS
  • konsorcjum Hutchison Ports Poland S.à r.l. oraz Port of Felixstowe Limited
  • International Container Terminal Services Inc.
  • Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o.

Złożenie ofert do 4 października

Jak wskazuje EY w komunikacie prasowym, do złożenia ofert zaproszeni zostali tym samym najwięksi gracze na rynku budowlanym i portowym. Dopuszczone do dalszego etapu postępowania podmioty mają czas do 4 października na złożenie ofert. Zwycięski oferent, z którym zostanie podpisana umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym, odpowiadać ma za zaprojektowanie, budowę i eksploatację obiektu, którego zasadniczą częścią będzie nowy głębokowodny terminal kontenerowy. Kontrakt ma zostać zawarty na okres 36 lat, przy czym ok. 5 lat przypadnie na etap projektowania i budowy.

Jak wskazuje EY w komunikacie prasowym, w ramach projektu partner prywatny wykona również prace czerpalne i refulacyjne, niezbędne do budowy pirsu, torów podejściowych i obrotnicy, jak również drogową i kolejową infrastrukturę dostępową. Z kolei podmioty państwowe w ramach przedsięwzięcia wybudują falochrony wraz z niezbędną infrastrukturą nawigacyjną.

– To dla nas ogromna przyjemność doradzać przy tak kompleksowym przedsięwzięciu, innowacyjnym na rodzimym rynku. Wierzymy, że doświadczenia z realizacji analogicznych projektów w innych krajach pomogą zrealizować ten projekt w optymalnej formule i harmonogramie, a efekty w postaci udanej inwestycji będą odczuwalne w skali całego kraju. Mamy też nadzieję, że ten projekt przetrze szlak do kolejnych tego typu inwestycji w Polsce, realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego – mówi cytowany w komunikacie prasowym Maciej Ziomek, partner w EY Polska oraz lider zespołu Transport i Infrastruktura.

Port zewnętrzny zmieni pozycję Gdyni na rynku przewozów morskich

Gdyński port zewnętrzny powstanie jako wydłużenie Nabrzeża Śląskiego w postaci sztucznie zalądowionej powierzchni, wykraczając poza istniejący falochron ochronny. W efekcie łączna powierzchnia infrastruktury portowej w Gdyni wzrośnie o 151 hektarów. Nabrzeże powstałe w ramach portu zewnętrznego ma charakteryzować długość 2500 metrów i szerokość 700 metrów. Będą mogły do niego zawijać zawijać kontenerowce oceaniczne o długości 490 metrów, szerokości 72 metry, zanurzeniu do 16 metrów i pojemności 30 tys. TEU. Nowa infrastruktura portowa ma mieć jednocześnie uniwersalny charakter, umożliwiając także przeładunki wojskowe, czy związane z budową farm wiatrowych offshore. Projekt jest kluczowy w kontekście rozwoju transeuropejskiego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk.



Inwestycja spowoduje skokowy wzrost potencjału gdyńskiego portu morskiego w zakresie zdolności przeładunkowych kontenerów. Ma on bowiem zapewnić możliwość przeładunku 2,5 mln TEU w skali roku, co czyni go strategiczną inwestycją również z perspektywy całego rynku przewozów intermodalnych w Polsce, a nawet Europie Środkowo-Wschodniej. Jest to wielkość porównywalna z obecną przepustowością gdańskiego Baltic Hub, która wynosi 3 mln TEU, choć realizowany projekt rozbudowy umożliwi zwiększenie tej wielkości do aż 4,5 mln oddanie do użytku portu zewnętrznego może oznaczać równoległe wygaszenie działalności dwóch istniejących terminali kontenerowych w Gdyni.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gdańsk: Nowa droga w rejonie Baltic Hub

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Nowa droga w rejonie Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Intermodal i logistyka

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk: Wojciech Makieła nowym wiceprezesem

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Projektują trzeci pas na A2. Roboty od 2025 r.

Drogi i autostrady

Projektują trzeci pas na A2. Roboty od 2025 r.

ep. 30 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Grupa NDI z kontraktem na prace modernizacyjne w gdyńskim porcie morskim

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Gdańsk: Nowa droga w rejonie Baltic Hub

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Nowa droga w rejonie Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Intermodal i logistyka

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk: Wojciech Makieła nowym wiceprezesem

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Projektują trzeci pas na A2. Roboty od 2025 r.

Drogi i autostrady

Projektują trzeci pas na A2. Roboty od 2025 r.

ep. 30 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Grupa NDI z kontraktem na prace modernizacyjne w gdyńskim porcie morskim

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5