Rynek Infrastruktury
Obecna perspektywa unijna, z niewielkimi wyjątkami, przyniosła renesans tramwajów w polskich miastach. Szczęścia nie miał jednak Gorzów Wielkopolski – miasto nie mogło skorzystać z puli środków zapisanych w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na projekty związane z transportem miejskim w obszarach metropolitarnych. Wyróżniono bowiem tylko dziewięć obszarów metropolitarnych: katowicki, trójmiejski, warszawski, wrocławski, toruńsko-bydgoski, łódzki, krakowski, szczeciński i poznański. W efekcie w ostatnich latach zrealizowano relatywnie mało projektów tramwajowych w Gorzowie, a sieć znajduje się w stanie stagnacji.
Tramwaj na cenzurowanym
Prawda jest jednak taka, że władze miasta nie patrzą zbyt przychylnie na komunikację szynową. Już kilka lat temu Tadeusz Jędrzejczak, prezydent Gorzowa Wielkopolskiego, mówił o likwidacji linii tramwajowej na Piaski z powodu braku środków na jej remont. Przeszkodą w utrzymaniu tej trasy miał być także pomysł stworzenia deptaka w ciągu Chrobrego. Teraz torowisko na Piaski nadal jest na cenzurowanym, ale z zupełnie innych powodów.
Niedawno miasto zaprezentowało plan transportowy oraz plan rozwoju podsystemu tramwajowego. Firma Public Transport Consulting Marcina Gromadzkiego, rzecznika prasowego ZKM w Gdyni, analizowała kilkanaście wariantów rozwoju sieci tramwajowej. Jak napisali autorzy, najwięcej korzyści przyniósłby wariant o najszerszym zakresie realizowanych inwestycji z utrzymaniem wszystkich istniejących tras. Zakłada on budowę linii do osiedla Górczyn – do Szpitala przy Górczyńskiej oraz ul. Fieldorfa-Nila – i połączenie ich z istniejącymi trasami do Silwany oraz na Piaski.
Cały artykuł przeczytasz na portalu www.transport-publiczny.pl