Rynek Infrastruktury
Nowy, przebudowany węzeł ma gwarantować przepustowość 3,1 mln litrów na sekundę. Oprócz niego zrealizowane zostaną inne inwestycje: budowa suchego zbiornika w Raciborzu, modernizacja obwałowań Odry (prowadzona przez Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych) oraz budowa kanału przerzutowego do Widawy – pisze GW.
We Wrocławiu wiosną powinny ruszyć pierwsze prace. Planowane jest między innymi udrożnienie kanałów i koryt Odry w granicach miasta, zwiększenie ich przepustowości, a także modernizacja bulwarów Odry Śródmiejskiej przy moście Grunwaldzkim, Tumskim i Piaskowym, Uniwersyteckim, Dmowskiego i mostach Mieszczańskich. Zmodernizowane zostaną także urządzenia do przepuszczania wód powodziowych.
Przebudowa WWW będzie kosztować 1,41 mld zł. 700 mln zł wyłoży na tę inwestycją budżet państwa, 260 mln zł Bank Rozwoju Rady Europy a prawie 82 mln zł Bank Światowy. W czwartek podpisano umowę, dzięki której RZGW zapewnił sobie ostatnie potrzebne pieniądze - 365 mln zł. Dołożył je Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Pierwsze umowy z wykonawcami RZGW podpisze w maju. - W harmonogramie zapisaliśmy październik 2014 jako termin zakończenia prac – powiedział Gazecie Witold Sumisławski, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu i dodał: - Musimy jednak pamiętać, że pracujemy "na żywym organizmie". Rzeka jest nieprzewidywalna. Dlatego realnie uważam, że Węzeł będzie gotowy w połowie 2015 r.
WWW to największy w Polsce i jeden z największych w Europie system dróg wodnych i budowli hydrotechnicznych. Tworzy go sieć sztucznych kanałów, odnóg i bocznych ramion Odry. Został zaprojektowany na bezpieczne przeprowadzenie 2,4 mln litrów wody na sekundę. Powódź w 1997 r spowodowała wiele uszkodzeń umocnień przeciwpowodziowych, które szacuje się na ok. 2,5 mld zł.