Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Kaskada Dolnej Wisły potrzebna od zaraz

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-05-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Kaskada Dolnej Wisły potrzebna od zaraz
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego/ fot. Rafal Modrzewski
– To, ile dni w roku możemy pływać po Wiśle, zależy od jej uregulowania. Aby żegluga na najdłuższej z polskich rzek była możliwa, konieczna jest budowa Kaskady Dolnej Wisły i to jak najszybciej – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” dr hab. inż. Adam Bolt z Politechniki Gdańskiej.

Odpowiednie spojrzenie

– Jeśli nie patrzymy na rzekę jak na element gospodarczy, to nie wyniknie z tego nic dobrego. Aby żegluga śródlądowa była opłacalna, musi być prowadzona przez jak największą liczbę dni w roku. Oczywiście nie da się zrobić tak, aby przez wszystkie dni w roku można było pływać, ale przez odpowiednie inwestycje możemy maksymalizować ten czas – mówi Bolt.

Według wielu projekt, który jest kluczowy dla rozwoju Wiślanej Drogi Wodnej, to budowa Kaskady Dolnej Wisły. – Trzeba przeprowadzić tę inwestycję i to jak najszybciej – apeluje przedstawiciel Politechniki Gdańskiej.

Podobne głosy

Nie jest to opinia tylko jednego eksperta. – Jedynym sposobem na użeglownienie Wisły jest budowa kaskady – mówi w rozmowie z portalem „RynekInftrastruktury.pl” kapitan Czesław Błocki. – Obecnie po tej rzece da się pływać i można nawet przewozić kontenery, ale kiedy przyjdzie susza, to nie będzie już to możliwe – komentuje.

Rozwój żeglugi na Wiśle planują wspierać cztery województwa. Ma o tym świadczyć podpisane przez wojewodów: mazowieckiego, warmińsko-mazurskiego, pomorskiego oraz kujawsko-pomorskiego, w ostatnich dniach porozumienie. Dodatkowo, w kwietniu odbył się rejs z Gdańska do Warszawy barki z kontenerami, który miał promować ten rodzaj transportu. – Sama podróż przebiegła bez zarzutów. Czasami problemem był tylko wiatr z uwagi na to, że kontenery mają swoją powierzchnię – relacjonował Błocki.

Rzeka korzyści

Jakie zalety mogłyby wyniknąć z przerzucenia transportu kontenerów na Wisłę? – Pojemność jednej barki to ok. 20 kontenerów. Oznacza to, że jest ona równa dwudziestu tirom. Zalety tego transportu są oczywiste – mówił ekspert.

Dr hab. inż. Adam Bolt zaznaczał, że potrzebne są także inwestycje w terminale przeładunkowe. – To, co obecnie mamy na Wiśle to są przeładownie, a nie porty. Oczywiście z takich przeładowni także możemy korzystać, ale ich wydajność jest znikoma. Potrzebne są porty śródlądowe na Wiśle i to takie, które będą miały infrastrukturę podobną do tych, które leżą nad Bałtykiem. Poza urządzeniami niezbędnymi do przeładowywania kontenerów, wymagane jest także doprowadzenie do nich dróg oraz kolei – zaznaczał przedstawiciel Politechniki Gdańskiej.

– Kolejną sprawą jest to, że cała infrastruktura związana z rzeką musi być dostosowana do potrzeb żeglugi. Np. aby barki mogły być maksymalnie załadowane, potrzebne są odpowiednie prześwity pod mostami – podkreśla ekspert.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Prace modernizacyjne w Portach Łeba i Ustka przy wsparciu KPO

Intermodal i logistyka

Prace modernizacyjne w Portach Łeba i Ustka przy wsparciu KPO

Damian Kelman 05 sierpnia 2025

Nabrzeże Wiślane w Porcie Gdańsk będzie przebudowane

Intermodal i logistyka

Powstaje Zintegrowany Punkt Kontroli Granicznej w Porcie Gdańsk

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Rząd przymierza się do rozbudowy systemu RIS na Odrze

Inżynieria i innowacje

Rumunia: Susza na Dunaju blokuje transport

Intermodal i logistyka

Rumunia: Susza na Dunaju blokuje transport

Roman Czubiński 22 sierpnia 2022

Pozostałe z wątku:

Prace modernizacyjne w Portach Łeba i Ustka przy wsparciu KPO

Intermodal i logistyka

Prace modernizacyjne w Portach Łeba i Ustka przy wsparciu KPO

Damian Kelman 05 sierpnia 2025

Nabrzeże Wiślane w Porcie Gdańsk będzie przebudowane

Intermodal i logistyka

Powstaje Zintegrowany Punkt Kontroli Granicznej w Porcie Gdańsk

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Rząd przymierza się do rozbudowy systemu RIS na Odrze

Inżynieria i innowacje

Rumunia: Susza na Dunaju blokuje transport

Intermodal i logistyka

Rumunia: Susza na Dunaju blokuje transport

Roman Czubiński 22 sierpnia 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij