sg
Wprowadzenie wszystkich stref ma nastąpić w grudniu 2012 roku. Dotychczas zaczęły funkcjonować jedynie dwie strefy. Obecnie istniejący system FABEC (Functional Airspace Blocks of Europe Central) zrzesza sześć krajów: Niemcy, Belgię, Francję, Luksemburg , Holandię i Szwajcarię. Obecna strefa FABEC skupia 55 proc. europejskiego ruchu lotniczego. Pomysł rozszerzenia strefy wyewoluował w koncepcję Jednolitej Przestrzeni Powietrznej (Single European Sky, SES). Obecnie realizowany jest program SES II. - Naszym celem jest zwiększenie zasięgu o 50 proc. do roku 2018 – powiedział Patrick Goudou, dyrektor wykonawczy Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) .
Polska jest w fazie implementacji tego prawa. Decyzją Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego powołany został Zespół Konsultacyjny ds. Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Single European Sky - SES), który jest odpowiedzialny za wdrożenie systemu.
Program SESAR (Single European Sky ATM Research) to system zarządzania całym ruchem lotniczym na terytorium UE. Jego najważniejszym elementem jest organ UE Eurocontrol, powołany do życia w lipcu 2011 r. System będzie wprowadzany oddolnie przez państwa członkowskie. - SESAR to najbardziej ambitny program w kwestii technologii ATM. Uda się go wdrożyć jedynie prze współpracy i koordynacji wszystkich państw. Będzie to oczywiście kosztować. - powiedział Matthiew Baldwin, dyrektor odpowiedzialny za lotnictwo cywilne w Komisji Europejskiej.
Szacuje się, że całkowity koszt wprowadzenia Jednolitej Przestrzeni Powietrznej wyniesie 2,1 bln euro. Kosztami w równych częściach podzielić się mają państwa członkowskie, Eurocontrol i przemysł lotniczy.