sg
Przeciwko Polsce skierowane będą cztery pozwy. Jeden z nich dotyczy usług w ruchu lotniczym. Chodzi o procedury przyznawania pozwoleń przewoźnikom w sytuacji, gdy kilku z nich ubiega się o prawo do lotów na tej samej trasie, ale lotniska nie mogą ich wszystkich obsłużyć. Każdy kraj powinien rozdzielić uprawnienia, a procedura musi być przeprowadzona w sposób przejrzysty i niedyskryminacyjny.
Polska nadal nie ustanowiła takich procedur, chociaż przedmiotowe rozporządzenie zostało przyjęte ponad siedem lat temu. Komisja skierowała już szereg pism do władz polskich w tej sprawie, w tym także uzasadnioną opinię, wysłaną w styczniu 2011 r.
Polska jest jednym z ostatnich państw członkowskich pozbawionych przepisów dotyczących przydzielania ograniczonych praw przewozowych. Brak takich procedur w Polsce pozbawia unijnych przewoźników lotniczych pochodzących z innego państwa członkowskiego możliwości ubiegania się o prawa przewozowe na trasach pomiędzy Polską a państwami trzecimi. Powoduje to potencjalne wykluczenie innych unijnych przewoźników lotniczych chcących prowadzić działalność w Polsce i narusza podstawowe zasady wspólnego rynku lotniczego.