Łukasz Malinowski
System łączności zaprojektowany przez wykonawcę studium wykonalności, Sudop Praha a.s., okazał się niewystarczający. PKP PLK muszą zamówić budowę instalacji systemu łączności radiowej dla służb ratunkowych Państwowej Straży Pożarnej i Policji w czasie prowadzenia akcji w tunelu i podziemnej stacji kolejowej. System ma umożliwiać wyemitowanie przez antenę promieniującą w tunelu i na stacji podziemnej sygnału radiowego w paśmie 900 Mhz. O rozpoczęciu negocjacji PLK poinformowały w ogłoszeniu o dobrowolnej przejrzystości ex-ante.
Zakres robót obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej, dokonanie uzgodnień z Polskimi Portami Lotniczymi, Państwową Strażą Pożarną i Policją, instalację i uruchomienie systemu łączności radiowej dla służb ratunkowych Straży Pożarnej i Policji w czasie prowadzenia akcji w tunelu i podziemnej stacji kolejowej oraz wykonanie kompletu dokumentacji wraz z instrukcją obsługi urządzeń. Konsorcjum Bilfinger Berger będzie miało na to dwa miesiące.
Problemy związane ze źle przygotowaną dokumentacją zgłaszał w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański. Zasadnicze prace budowlane według grudniowych zapowiedzi miały zakończyć się w ostatnim dniu lutego. Tego terminu nie dotrzymają prace nad przepompownią oraz systemem sterowania ruchem. Teraz dochodzi do tego jeszcze system łączności. Po zakończeniu prac budowlanych konieczne będzie jeszcze przeprowadzenie odbiorów oraz uzyskanie niezbędnych pozwoleń. Wczoraj wiceminister Andrzej Massel zapowiedział, że pociągi na lotnisko pojadą 1 maja albo 1 czerwca 2012 roku – tydzień przed Euro 2012.