Koleje Ukraińskie poinformowały o zniszczeniu węzłów kolejowych na granicy z Rosją oraz zerwaniu wszelkiej współpracy z Kolejami Rosyjskimi. „Oferowaliśmy pokój, a oni przywozili czołgi” – napisał w oświadczeniu przewoźnik. Warto jednak odnotować, że większość wymiany handlowej z Azją przez tzw. Nowy Jedwabny Szlak, odbywa się przez terytorium Białorusi.
Zamknięcie połączeń kolejowych pomiędzy Rosją a Ukrainą to kolejny element prowadzonych od kilku dni działań wojennych. Celem tych działań jest oczywiście utrudnienie transportu rosyjskiego sprzętu woskowego.
Węzły zniszczone. Oferowaliśmy pokój, a oni przywozili czołgi
Koleje Ukraińskie (UZ) zerwały wszelkie relacje i współprace Kolejami Rosyjskimi (RZD). „Oferowaliśmy pokój, a oni przywozili czołgi” – napisała spółka w oświadczeniu. Kolejarze poinformowali, że zniszczone zostały wszystkie węzły kolejowe pomiędzy krajami przez które przewożono tysiące ładunków i które przynosiły obu państwom milionowe zyski. Kolejarze podkreślili także, że sugerowane przez stroną rosyjską pozostawienie połączeń w celu obsługi składów humanitarnych było jedynie próbą wznowienia przewozów sprzętu wojskowego.
Koleje Ukraińskie podkreślają także, że teraz cały transport zostanie przeorientowany na transport ładunków do Europy a Jedwabny Szlak będzie rozwijany z pominięciem Rosji. Firma jest gotowa stać się pełnoprawnym członkiem łańcucha logistycznego Unii Europejskiej. Ukrzaliznycia chciałaby dalej rozwijać transport z krajami azjatyckimi, w tym z Chinami, oraz zapewniać wysokiej jakości i szybką logistykę między Azją a UE, ale bez udziału Rosji.
Przyszłość Jedwabnego Szlaku
Zapowiadane przez Koleje Ukraińskie zmiany będą jednak bardzo trudne do osiągnięcia. Jeszcze na początku działań wojennych większość operatorów logistycznych zapewniła, że nie będą one miały większego wpływu na ciągłość łańcuchów dostaw z Chin. Uczyniły tak między innymi: DB Cargo Eurasia, DB Schenker, Rail Cargo Group, chiński New Silk Road Intermodal, Neptune Logistics, HHLA, Metrans oraz RTSB. Część z nich zawiesiła kursowanie swoich pociągów południową nitką Nowego Jedwabnego Szlaku przez Ukrainę. Pozostali deklarują, że w ostatnim czasie – ze względu na preferencje klientów – i tak nie kierowali pociągów intermodalnych przez terytorium tego państwa.
W ostatnich miesiącach przewozy z wykorzystaniem południowej odnogi szlaku były prowadzone przez Ukrainę do Polski z wykorzystaniem infrastruktury szerokotorowej PKP LHS oraz w mniejszym zakresie we współpracy z PKP Cargo. Na początku tego roku było o nich głośno ze względu na spór polsko-ukraiński o przewozy i czasowe wstrzymanie ich realizacji.
Niezmiennie najważniejszym szlakiem dla przewozów z Azji jest trasa wiodąca przez Białoruś do Polski przez terminal w Małaszewiczach.
Warto jednak pamiętać o tym, że wielu ekspertów nawołuje, a część państw podjęła już takie decyzje, do objęcia sankcjami również Białorusi, która udostępniając swoje terytorium rosyjskim wojskom prowadzącym atak na Ukrainę stała się agresorem. Dopiero zamknięcie przewozów przez to państwo będzie oznaczało zablokowanie transportu lądowego z Chin do Europy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.