jm
Ostatnie zmiany wprowadzane w grupie PKP przez Ministerstwo Transportu mają na celu wzmocnienie PKP SA jako spółki wiodącej. Jeszcze jesienią prezes tej ostatniej Jakub Karnowski ma przedstawić nie tylko plany prywatyzacyjne, ale i nowy plan dla dworców. Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy” PKP SA i PKP PLK pod wskazaniami ministerstwa wypracowują model współpracy, w którym cała infrastruktura pasażerska - dworzec, perony i przejścia - będzie zarządzana przez jeden podmiot.
Informację potwierdza odpowiedź na jedną z interpelacji poselskich, której udzielił wiceminister transportu Andrzej Massel. - Rozpoczęto prace zmierzające do uporządkowania oraz systematycznej zmiany dworców, między innymi w zakresie standaryzacji usług utrzymaniowych, monitoringu zdarzeń na dworcach, czy wspólnego zarządzania peronami i obiektami dworcowymi – czytamy w odpowiedzi na interpelację.
Ta informacja łączy się w jedną całość z pozostałymi informacjami, które dochodzą z Grupy PKP. Najpierw Marcin Celejewski, członek zarządu ds. handlowych PKP Intercity, poinformował: „PKP SA zorientowało się, że dla pasażera najważniejszym momentem jest przyjście na dworzec. Złe wrażenia na dworcu mogą przecież zniwelować pozytywny odbiór samej podróży. W ramach grupy PKP będziemy podchodzić do pasażera kompleksowo, w trakcie całego doświadczenia z koleją. Do tego obliguje nas ministerstwo. Wszyscy teraz skupimy się na pasażerze”. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.
Dziś natomiast pojawił się artykuł w „Dzienniku Gazecie Prawnej”, w którym czytamy, że PKP SA będzie ponownie sondować możliwość wprowadzenia opłaty dworcowej. „DGP” podaje też, że nowy plan dla dworców zostanie przedstawiony już jesienią. Jednym z punktów jest przekazywanie nierentownych dworców samorządom. PKP już w tej chwili negocjuje oddanie 40 – 60 obiektów w zamian za wyodrębnienie w nich kas i poczekalni. Strategia Jakuba Karnowskiego ma ustalić jednolite kryteria typowania dworców do remontów. PKP SA chce też zmaksymalizować wpływy z najmu powierzchni komercyjnej i reklamy outdoorowej na największych dworcach. Wpływy wypracowane na nich mają pozwolić na utrzymanie mniejszych obiektów dworcowych.