– Początkowo szacowaliśmy, że udział kolei w porcie nie zmienił się znacząco. Jednak ostateczne dane pokazują co innego. W roku 2015 nastąpił duży wzrost przewozów kolejowych do/z Portu Gdańsk aż o 41%, czyli o 2,4 mln ton. Daje to jej 28% udziału w przewozach w porcie – informuje portal „RynekInfrastruktury.pl” Monika Wszeborowska, rzeczniczka prasowa Zarządu Morskiego porty Gdańsk. W największym polskim porcie koleją wozi się przede wszystkim kontenery, w niektórych miesiącach jej udział w ich transporcie sięga nawet 35 - 40%.
Wyniki gdańskiego portu w 2015 roku mówią same za siebie. 36 mln ton przeładowanych towarów to absolutny rekord polskiej gospodarki morskiej. Jednak skoro mamy tyle ładunku, to trzeba go jakoś z portu wywieźć lub go do portu dostarczyć. W końcu tak duża przystań morska to wielofunkcyjny węzeł komunikacyjny. Na jego sukces składa się w tym przypadku transport morski, drogowi i kolejowy. Ten ostatni przeżywa duży rozwó. Szczególnie korzystny jest przy transporcie kontenerów.
Kontenery motorem rozwoju kolei w porcie
Obrót kontenerów w gdańskim porcie w 2015 roku spadł o 10% w porównaniu do roku poprzedniego. Oznacza to przeładowanie 1,091 TEU, czyli kontenerów o długości 20 stóp. Co jednak jeśli nie będziemy liczyć pojedynczych skrzynek, a położymy je na wagę? W tej chwili okazuje się, że ich załadunek, mimo mniejszej ilości pojedynczych jednostek, wzrósł o 3,3%.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, przy tak dużej ilości przeładowanych kontenerów, stawia na kolej. Realizacja projektów w tym kierunku już się rozpoczęła. Dodatkowo o odpowiedni dostęp kolei do trójmiejskiej przystani nie dba jedynie jego zarząd, ale także PKP PLK. - Planujemy inwestycje w infrastrukturę kolejową. W minionym roku rozpoczęliśmy m.in. prace projektowe nad ważną dla przyszłości portu inwestycją wartą przeszło 100 mln zł, czyli rozbudową infrastruktury drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym – mówi Monika Wszeborowska. – Inną istotną dla nas inwestycją kolejową jest modernizacja linii kolejowej 226 wraz z budową nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą prowadzona przez PKP PLK – dodaje.
Lepiej skomunikowany Port Zewnętrzny
Wyniki we wszystkich portach morskich mówią, że w dużej mierze to właśnie transport kontenerów sprawia, że ich zarządy decydują się na inwestycję w infrastrukturę kolejową. Największa z trójmiejskich przystani, realizuje projekt, który jednocześnie rozwinie transport drogowy i kolejowy w Porcie Zewnętrznym. – Ten projekt docelowo ma usprawnić funkcjonowanie zintegrowanego systemu transportowego przeznaczonego do obsługi transportu intermodalnego i przyczynić się do zwiększenia dostępności sieci bazowej TEN-T w relacji Bałtyk – Adriatyk – mówi przedstawicielka ZMPG. – Na koniec października 2015 roku zostały zakończone już zadania związane z uzyskaniem stosownych decyzji środowiskowych dla projektu oraz ogłoszeniem przetargu na wykonawcę dokumentacji budowlanej – dodaje.
– Na ten moment pozostały jeszcze do zrealizowania zadania związane z opracowaniem dokumentacji technicznej, uzyskaniem pozwolenia na budowę oraz pracami budowlanymi w zakresie infrastruktury drogowej oraz kolejowej. Zakończenie rzeczowe projektu zaplanowano na koniec 2019 roku. Natomiast końcowe rozliczenie projektu planuje się w grudniu 2020 roku – mówi Monika Wszeborowska.
Linia 226 prawie gotowa
Jednak w tej sprawie nie wystarczą jedynie działania na terenie samego portu. Tu z pomocą przychodzi PKP PLK. Wspomniana modernizacja linii 226 prowadzącej z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego dobiega już końca. Kiedy wszystko będzie gotowe pociągi na tej trasie będą mogły kursować w obie strony z prędkością 100 km/h na całej jej długości. – Inwestycja obejmie budowę nowych torów, montaż nowych rozjazdów, budowę pięciu wiaduktów i mostów, w tym wspomnianego dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, a także budowę lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym Gdańsk Port Północny – informuje rzeczniczka prasowa ZMPG. – To jednym słowem potężna inwestycja spółki PKP PLK warta około 76 mln euro, której finał planowany jest na rok bieżący – dodaje.
Kluczem do poprawienia dostępu kolei do portu jest zwiększenie przepustowości omawianej linii. – W styczniu tego roku po nowym moście przejechały już pierwsze pociągi. Na ten moment uruchomiony jest pierwszy z dwóch docelowych torów przebiegających po moście. Około sierpnia planowane jest zakończenie całego przedsięwzięcia o docelowej przepustowości rzędu 180 par pociągów. Oznacz to, że będzie. sześciokrotnie wyższej niż obecna – mówi Monika Wszeborowska.