Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
29-11-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ww / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Kontrolowany blackout? Czemu nie!
Przemysław Zaleski, prezes zarządu Enea Trading
- Pół żartem pół serio – sądzę, że gdyby raz na jakiś czas w dużej aglomeracji występowałyby problemy z brakiem prądu, zrozumienie dla naszych potrzeb byłoby większe - mówi w rozmowie z portalem "RynekInfrastruktury.pl" Przemysław Zaleski, prezes zarządu Enea Trading, współautor Białej Księgi Infrastruktury.

Włodzimierz Włoch, Rynek Infrastruktury: Kiedy możemy spodziewać się podjęcia ustawy o korytarzach przesyłowych?


Przemysław Zaleski, prezes zarządu Enea Trading: To trudne pytanie. Pamiętam niedawną rozmowę z parlamentarzystami. Spotkaliśmy się przy okazji konferencji na temat ustawy o korytarzach infrastrukturalnych, dyskutowaliśmy, a konkluzja była taka, że dwa lata wcześniej mówiliśmy to samo, o tej samej ustawie, a zmieniło się jedynie miejsce debaty. My możemy lobbować i błagać, ale to ustawodawca jest za to odpowiedzialny. To on musi patrzeć na całościowy interes naszego kraju i podejmować szybkie, słuszne a czasem niepopularne wobec pojedynczych jednostek decyzje.

Przy tej ustawie jest sporo drażliwych tematów, kwestii spornych, co powoduje, że proces legislacyjny się opóźnia. Jedną z takich rzeczy jest kwestia odszkodowań. Jak usatysfakcjonować osoby, na których terenie będą budowane linie? Oczywiście właściciele gruntów mają swoje racje, ale nie może dojść do kuriozum. Ciepłownicy mieli taki przypadek. W pierwszej wersji projektu ustawy zapisy były takie, że wartość odszkodowań przewyższała o 2 mld cały majątek sieci ciepłowniczych na terenie Polski.

 

Jakie konsekwencje niesie za sobą fakt, że tak długo proceduje się nad tak ważną ustawą?


Posłużę się kolejnym przykładem. Ma pan pieczarkarnię. I mimo iż ma pan zamówienia z całego świata od smakoszy pieczarek, nie można pan rozwijać produkcji, bo wymaga to rozbudowy hali i dodatkowego zasilania. Dostarczamy więc producentowi pieczarek tyle energii ile możemy, zgłaszamy stosowne plany, pozwolenia i nowe przyłącze budujemy w 2,5 roku, bo po drodze blokują nas procedury… Hala mogła powstać w cztery miesiące. Więc zamiast nowych miejsc pracy, podatków, infrastruktury, rozwoju eksportu mamy ślimaczące się procedury. Niesie więc to konsekwencje dla gospodarki.

I drugi przykład. Linia PSE Kromalice – Plewiska, gdzie dopiero specustawa na Euro 2012 spowodowała, że odcinek 1,5 km utorował drogę do zakończenia inwestycji przebiegającej przez 2/3 Polski. To była inwestycja mająca na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju. To był interes Polski i PSE, a przyblokował ją lokalny samorząd. Mieszkańcy obawiali się bowiem, że linia będzie zlokalizowana zbyt blisko gospodarstw. Rozumiem wszystkie obawy, jednak nie potwierdziły się one w żadnych eksperckich raportach. Niestety ludzkie obawy są bardzo często oparte na niewiedzy.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zaleski: Blackoutu w 2016 r. nie będzie

Intermodal i logistyka

Zaleski: Blackoutu w 2016 r. nie będzie

Arek Kowalczyk 18 listopada 2013

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zaleski: Blackoutu w 2016 r. nie będzie

Intermodal i logistyka

Zaleski: Blackoutu w 2016 r. nie będzie

Arek Kowalczyk 18 listopada 2013

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5