Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Kraków: Czym izolować drgania? Gąbką czy gumą?

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
18-08-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Dziennik Polski

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Kraków: Czym izolować drgania? Gąbką czy gumą?
Fot. Rynek Kolejowy
Jak podaje „Dziennik Polski”, w czasie przebudowy Dworca Głównego w Krakowie doszło do sporu w związku z tym, jak chronić hale dworca przed drganiami. Guma czy gąbka? Co jest lepsze?

Przez ostatnich 25 lat ochronę przed drganiami zapewniały gumowe maty produkowane przez firmę FTT Wolbrom. Według prof. Jana Adamczyka z AGH maty sprawdziły się i mimo upływu czasu zachowały swoje właściwości. Rozwiązanie to miało być zastosowane również przy obecnym remoncie, ale okazało się, że wykonawca remontu kładzie „seledynową gąbkę”. - Mamy wątpliwości, czy zalana warstwą betonu, pod naciskiem pociągów, nie stanie się generatorem drgań, czyli zamiast izolować, zaszkodzi - powiedział jeden ze specjalistów.

Według prof. Krzysztofa Stypuły z Politechniki Krakowskiej nowy materiał sprawdzi się lepiej, niż dotychczas stosowana guma. Główny projektant dworca dodaje, że przeprowadzono badania porównawcze oraz że nowy materiał miał zdecydowanie lepsze wyniki niż ten stosowany wcześniej.

Zarówno PKP PLK, jak i główny projektant dworca uważają, że spór pomiędzy autorami dwóch różnych rozwiązań może mieć podłoże ambicjonalne. Izolacja jest o tyle ważna, że w niewielkiej odległości od dworca znajdują się zabytki oraz Galeria Krakowska. Obiekty te narażone są na wstrząsy powodowane przez pociągi.

Projekt użycia tych samych materiałów do izolowania dworca przed drganiami, jakie wprowadzono w przeszłości, został przyjęty przez PKP PLK i to właśnie materiał z Wolbromia miał zostać zastosowany. Prof. Adamczyk twierdzi, że nie uzyskał odpowiedzi, czy nowe rozwiązanie sprawdzi się w Krakowie. Wysyłał w tej sprawie pisma do PKP PLK oraz do generalnego projektanta.

- Do zmiany materiału na inny doszło z inicjatywy wykonawcy. Taka zmiana jest możliwa pod warunkiem, że zamiennik spełnia wszystkie wymagania, ma polskie i unijne atesty. Zmianę musi również zaaprobować projektant sprawujący nadzór autorski nad realizacją inwestycji i inżynier projektu. Te warunki zostały tutaj spełnione - podkreślił w rozmowie z "Dziennikiem Polskim" Rafał Zahuta, dyrektor Projektu PKP PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji.

 

Całość artykułu

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Australia: 80-letnie ruchome schody stały się dziełem sztuki

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Australia: 80-letnie ruchome schody stały się dziełem sztuki

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5