Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Linia Podłęże - Piekiełko wciąż niepewna

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-11-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Linia Podłęże - Piekiełko wciąż niepewna
Fot. Rynek Kolejowy
Niedawno PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły koperty z ofertami na aktualizację studium wykonalności linii Podłęże – Piekiełko. Mimo to wciąż nie wiadomo czy projekt ten będzie realizowany w przyszłej perspektywie finansowej UE. Wszystko zależy od pieniędzy. Szacuje się, że na całą inwestycję potrzeba ok. o 5-6 mld zł. Ministerstwo Transportu jest na etapie badania różnych źródeł finansowania.

O potrzebie budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc -Tymbark/Mszana Dolna mówi się już od lat. Umożliwiłaby ona znaczne skrócenie czasu jazdy z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza. Szacuje się, że inwestycja umożliwiłaby dotarcie z Krakowa do Zakopanego w 90 minut, a z Warszawy do Zakopanego w ok. 4 godziny. Ponadto linia stwarzałaby dogodne połączenie Morza Bałtyckiego z Morzem Czarnym.

 

PKP Polskie Linie Kolejowe zakładały, że ok. 60-kilometrowy odcinek linii Podłęże – Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna zostanie wybudowany w przyszłej perspektywie budżetowej UE na lata 2014-2020. Dokładnego harmonogramu jednak jeszcze nie ma. Zielonego światła ze strony resortu transportu też.

 

– Przy wyborze projektów na perspektywę 2014 – 2020 opieramy się na pewnych obiektywnych kryteriach. Kryteria te zresztą są wymagane po to, żeby móc przedłożyć Komisji Europejskiej tzw. dokument implementacyjny i te obiektywne kryteria dotyczą natężenia ruchu, umiejscowienia odcinka w sieci transeuropejskiej, kontynuacji, stopnia przygotowania projektu – mówił podczas ostatniego posiedzenia sejmowych komisji infrastruktury i skarbu wiceminister transportu Andrzej Massel.

 

Wyjaśnił, że resort rozważa realizację pewnego zbioru projektów. – Wśród rozważanych projektów na perspektywę 2014-2020 znajduje się również projekt Podłęże – Piekiełko. Natomiast nie przesądzamy, które z tych projektów będą realizowane. O tym zadecyduje analiza hierarchiczna – powiedział wiceminister transportu.

 

Dodał, że ministerstwo rozważa też różne źródła finansowania projektów. – Część projektów jako projekty Funduszu Spójności, część są to projekty do instrumentu CEF, czyli Connecting Europe Facility, a cześć projektów jest rozważanych jako projekty możliwe do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego – tłumaczył.

 

Jak już informował „Rynek Kolejowy”, w przetargu ogłoszonym przez Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych na aktualizację studium wykonalności dla budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc -Tymbark/Mszana Dolna, która umożliwiłaby znaczne skrócenie czasu jazdy z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza. Najtańsza opiewa na kwotę ponad 3,3 mln zł, a najdroższa ponad 9,3 mln zł. Więcej na ten temat tutaj.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5