Samorząd województwa łódzkiego przekonuje, że nowe inwestycje terminalowe przyczynią się do spadku ruchu drogowego na rzecz kolejowego. To z kolei ma przełożyć się pozytywnie na rynek pracy czy środowisko naturalne. Środki RPO zostaną wykorzystane na budowę dwóch obiektów tego typu.
W sierpniu PKP Cargo Terminale podpisało długo oczekiwaną
umowę na budowę terminalu intermodalnego w Zduńskiej Woli, w dzielnicy Karsznice położonej przy dużym towarowym węźle kolejowym. Po latach opóźnień spółka uzyskała na ten cel dotację z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego, a władze regionu od początku były bardzo przychylne inwestycji, upatrując w niej szans na rozwój mającej spore problemy po transformacji ustrojowej Zduńskiej Woli. Oddziaływanie nowego obiektu na rynek pracy ma być jednak znacznie szersze, bo pozytywny wpływ jest w opinii samorządu spodziewany także choćby w Łasku.
Nowe miejsca pracy, ekologia i rozwój branży logistycznej – Terminal w Karsznicach ma łączyć i obsługiwać przewozy kolejowe i drogowe oraz ich kombinację – wskazuje Wydział Prasowy UMWŁ. Dotacja przyznana przez samorząd ma zostać przeznaczona na wykonanie kompletnej infrastruktury technicznej, uzyskanie świadectwa bezpieczeństwa nowej bocznicy kolejowej i zakup dwóch systemów informatycznych. Łódzkie liczy przy tym, że miejsca pracy, które mają być jednym z głównych efektów budowy obiektu, powstaną nie tylko w samym terminalu, ale i w pobliskich magazynach, centrach dystrybucyjnych itp., a które miałyby powstać już bez wsparcia z RPO 2014 – 2020.
Spodziewaną przez urząd korzyścią z powstania centrum logistycznego ma być też zwiększenie roli kolei w transporcie towarowym. – Prowadzi to do ograniczenia ruchu pojazdów ciężkich po drogach publicznych – usłyszeliśmy. UMWŁ zwraca uwagę, że duża masowość przewozów na znaczne odległości sprawia, że kolej jest zdecydowanie bardziej ekologicznym środkiem transportu, a zwiększone możliwości przeładunkowe mają zwiększyć jej atrakcyjność konkurencyjną.
Rozbudowane zostaną też jednak także drogi dojazdowe.
Środki z RPO także na inny terminal drogowo-kolejowy Władze regionu oceniają także, że bez ich udziału do realizacji przedsięwzięcia by nie doszło nie tylko z uwagi na brak dotacji, ale i na spory pomiędzy interesariuszami. UMWŁ przywołuje bowiem konflikt pomiędzy miastem Zduńska Wola a władzami powiatowymi, który doprowadził do nieprzyznania środków na budowę drogi do obszarów przemysłowych w Karsznicach. Wspólne działania miały zostać podjęte po spotkaniu zorganizowanym przez marszałka Grzegorza Schreibera. – Marszałek od lat zabiegał o realizację tej oczekiwanej przez mieszkańców inwestycji – podkreślają służby prasowe województwa.
Przypominają tez, że terminal w Karsznicach nie jest jedynym, którego budowa została wsparta ze środków unijnych, którymi dysponuje samorząd regionalny. – W ramach RPO WŁ przyznano dofinansowanie dla Mira Trans Transport sp. z o.o. na budowę terminala lądowego drogowo-kolejowego w lokalizacji Morawce – Krzewie, gm. Krośniewice, pow. kutnowski – wskazuje Wydział Prasowy UMWŁ.