Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Port Gdańsk na europejskim podium z historycznym awansem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Port Gdańsk

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Port Gdańsk na europejskim podium z historycznym awansem
fot. Port Gdańsk
Port Gdańsk znalazł się w pierwszej trójce największych portów Unii Europejskiej pod względem przeładunków w żegludze bliskiego zasięgu – wynika z najnowszego raportu Eurostatu „Kluczowe dane dotyczące Europy – edycja 2025”. To historyczny awans o dwie pozycje względem 2022 roku, dzięki któremu Port Gdańsk wyprzedził tak uznane ośrodki portowe jak Triest i Amsterdam.

Według danych Eurostatu za 2023 r., w Porcie Gdańsk w ramach żeglugi bliskiego zasięgu przeładowano 61 mln ton towarów (przeładunki ogółem wyniosły 81 mln t), co dało mu miejsce na podium tuż za największymi portami Europy Zachodniej – Rotterdamem (159 mln ton) oraz Antwerpią-Brugią (119 mln ton). Dla porównania, Triest zakończył rok z wynikiem 46 mln ton, a Amsterdam – 39 mln ton.

Jeszcze w 2022 r. Port Gdańsk plasował się na 5. miejscu wśród największych portów UE w żegludze bliskiego zasięgu. Rok później, dzięki dynamicznemu wzrostowi przeładunków, port awansował na 3. pozycję, wyprzedzając konkurentów z południa i zachodu Europy.

– To ogromny sukces, który potwierdza rosnące znaczenie Portu Gdańsk jako strategicznej bramy morskiej dla całej Europy. Ta wysoka pozycja to efekt zaufania partnerów biznesowych, ciężkiej pracy ludzi portu i konsekwentnych inwestycji w infrastrukturę. To dowód na to, że nasze działania przynoszą wymierne efekty, stanowiący ważny sygnał dla inwestorów, że Port Gdańsk jest nowoczesnym, dynamicznie rozwijającym się ośrodkiem, gotowym sprostać rosnącym wymaganiom rynku. – komentuje Dorota Pyć,, prezes Portu Gdańsk.



Silna Polska morska

Żegluga bliskiego zasięgu (Short Sea Shipping, SSS) obejmuje transport morski na stosunkowo krótkich dystansach – przede wszystkim między portami UE, oraz do i z krajów basenu Morza Śródziemnego i Czarnego. To kluczowy segment transportu dla gospodarki Wspólnoty – w 2023 r. odpowiadał za 56,6 proc. całkowitego unijnego transportu morskiego towarów.

Łączna masa towarów przewiezionych w ramach SSS w UE w 2023 r. wyniosła 1,6 mld ton, co oznacza spadek o 5,4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Warto podkreślić, że aż 16 z 20 największych portów Unii odnotowało w tym czasie spadek przeładunków. Największe spadki zaliczyły Amsterdam, Barcelona, Haropa, Rotterdam. Jednym z wyjątków był Port Gdańsk – jego dynamika wzrostu należała do najwyższych w Europie (+40 proc.).

To drugi najlepszy wynik w Europie, ustępujący jedynie włoskiemu Taranto (+50 proc.). Dla porównania, Genua odnotowała wzrost o 13,5 proc., podczas gdy wiele wiodących portów, takich jak Rotterdam, Antwerpia zmagało się ze spadkami.

Szczególnie imponujące są wyniki Portu Gdańsk w segmencie paliw płynnych, gdzie przeładunki wzrosły aż o 50 proc. rok do roku, osiągając poziom 31 mln ton. W tym obszarze znalazł się w ścisłej czołówce Europy, wyprzedzając m.in. Triest.

Strategiczna brama Europy Północnej

Eurostat podkreśla, że rozwój portów to element większego trendu przesuwania się europejskich szlaków handlowych na wschód. Polska infrastruktura morska staje się coraz istotniejszym ogniwem łączącym północną i środkową Europę z basenem Morza Północnego i Morza Bałtyckiego.

Rosnące znaczenie Portu Gdańsk to również efekt konsekwentnych inwestycji w infrastrukturę portową i terminalową. Modernizacja nabrzeży, rozwój terminala kontenerowego Baltic Hub oraz inwestycje w infrastrukturę dostępową (drogową i kolejową) sprawiają, że port nie tylko zwiększa przepustowość, ale także poprawia swoją konkurencyjność w skali międzynarodowej.

W skali całej Unii Europejskiej Polska należy do grupy państw, które w 2023 r. odnotowały największy wzrost żeglugi bliskiego zasięgu. Według Eurostatu, polski wynik zwiększył się o 21,6 proc., co plasuje nas na podium obok Malty (+40,4 proc.) i Francji (+22,6 proc.).

To historyczny sukces polskiego portu, który – obok Rotterdamu i Antwerpii-Brugii – wyznacza dziś kierunki rozwoju europejskiej żeglugi krótkodystansowej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

„Piątka dla budownictwa”: Tego potrzebuje branża budowlana

Biznes i przemysł

„Piątka dla budownictwa”: Tego potrzebuje branża budowlana

inf. pras. 23 września 2025

Kiedy umowa na S8 Łagiewniki – Niemcza?

Drogi i autostrady

Szczecin. Jest przetarg na Most Kłodny. Z tramwajem

Inżynieria i innowacje

Szczecin. Jest przetarg na Most Kłodny. Z tramwajem

Redakcja/inf. pras. 23 września 2025

Zobacz również:

Port Gdańsk ma szansę walczyć z Niemcami. Kierunek: Rozwój!

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk ma szansę walczyć z Niemcami. Kierunek: Rozwój!

Damian Kelman 02 września 2025

Port Gdańsk częścią arktycznego szlaku morskiego

Intermodal i logistyka

Porty Gdańsk i Hamburg dla silniejszej Europy

Intermodal i logistyka

Porty Gdańsk i Hamburg dla silniejszej Europy

Port Gdańsk 25 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

„Piątka dla budownictwa”: Tego potrzebuje branża budowlana

Biznes i przemysł

„Piątka dla budownictwa”: Tego potrzebuje branża budowlana

inf. pras. 23 września 2025

Kiedy umowa na S8 Łagiewniki – Niemcza?

Drogi i autostrady

Szczecin. Jest przetarg na Most Kłodny. Z tramwajem

Inżynieria i innowacje

Szczecin. Jest przetarg na Most Kłodny. Z tramwajem

Redakcja/inf. pras. 23 września 2025

Zobacz również:

Port Gdańsk ma szansę walczyć z Niemcami. Kierunek: Rozwój!

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk ma szansę walczyć z Niemcami. Kierunek: Rozwój!

Damian Kelman 02 września 2025

Port Gdańsk częścią arktycznego szlaku morskiego

Intermodal i logistyka

Porty Gdańsk i Hamburg dla silniejszej Europy

Intermodal i logistyka

Porty Gdańsk i Hamburg dla silniejszej Europy

Port Gdańsk 25 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij