Rynek Infrastruktury
Intermodalny, czyli oparty na współpracy różnych gałęzi – taki ma być w przyszłości transport towarowy na Górnym Śląsku. Choć na razie nie da się dojechać koleją do lotniska, a nowy terminal cargo ma powstać w 2015 r. to oba ośrodki logistyczne chcą współpracować już teraz. – Tylko w intermodalności jest szansa na rozwój masowej logistyki – stwierdził prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (zarządza lotniskiem w Pryrzowicach), Artur Tomasik.
Atutem lotniska jest świetne położenie i ciągły rozwój. Atutem Euroterminala Sławków jest najdalsze na zachód połączenie z szerokim torem (1520 mm), który przez Rosję zapewnia dostęp aż do koreańskiego Pusan, a także stała obsługa połączeń z polskimi portami morskimi w Gdyni i Gdańsku, a od strony południowej ze słoweńskim portem Koper.
Na razie współpraca ma wymiar głównie promocyjny. Obie instytucje mają zamiar wzajemnie informować o sobie w swoich materiałach reklamowych i wspólnie wystawiać się na targach. W przyszłości celem ma być stworzenie wspólnej oferty dla kontrahentów. Zarówno prezes Tomasik, jak i szef Euroterminalu Sławków Rafał Klabuhn podkreślali, że to pierwsza w naszym kraju umowa o współpracy kolejowego zaplecza logistycznego z lotniskiem. - Myślę, że to nasze wspólne dziecko będzie dobrze wychowywane – stwierdził z uśmiechem ten drugi.
Choć na razie brak konkretnych pomysłów jak wykorzystać współpracę, Tomasik zapewniał, że te na pewno się pojawią. – My dziś nawet nie jesteśmy w stanie określić, jakie będą korzyści – mówił. – Ale na taką współpracę jesteśmy skazani. To daje nam możliwość pozyskiwania środków unijnych na projekty związane z intermodalnością. Niedługo zaczniemy pracę nad wspólną ofertą dla przewoźników. Gdy ona powstanie, na pewno znajdą się chętni, by z niej skorzystać – tłumaczył.
Podpisana we wtorek umowa jest jednym z etapów powstania zintegrowanego systemu transportowego w województwie śląskim. Obaj partnerzy poza współpracą, również rozwijają się we własnym zakresie. Lotnisko w Pyrzowicach, poza wspomnianą budową nowego terminala cargo, do 2015 r. ma powstać nowy 3,2-kilometrowy pas startowy, a w lipcu oddano do użytku nową płytę postojową. Euroterminal Sławków z kolei rozbudowuje swoją płytę kontenerową, co wiąże się z instalacją nowej suwnicy kontenerowej.