Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Marchewka: Z terminalem kontenerowym byłoby jak z przekopem Mierzei

Dalej Wstecz
Autor:

ep.

Data publikacji:
06-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ri

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Marchewka: Z terminalem kontenerowym byłoby jak z przekopem Mierzei
fot. Mateusz War. / Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org
– Gdyby terminal kontenerowy w Świnoujściu zrealizować tak, jak chcieli politycy PiS, to skończyłoby jak z przekopem Mierzei Wiślanej – powiedział w Sejmie Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury. Jak mówił, do tak przygotowanego terminala nie mogłyby wpływać kontenerowce.

Na początku listopada Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że przygotowało nową koncepcję kluczowej inwestycji dla rozbudowy portu w Świnoujściu. Tzw. Przylądek Pomerania ma być nową, poprawioną wersją projektu rozpoczętego przez rząd Prawa i Sprawiedliwości. Zdaniem wiceministra Arkadiusza Marchewki, poprzedni projekt nie byłby efektywny – terminal konternerowy w praktyce nie byłby zdolny przyjmować kontenerowców – a koszt jego budowy nie zwróciłby się nawet po upływie 158 lat.

"Jak przekop Mierzei"

– Gdyby zrealizować to w taki sposób, jak chcieli politycy PiS, to skończyłoby się to tak, jak z przekopem Mierzei Wiślanej – powiedział w Sejmie wiceminister Arkadiusz Marchewka przypominając, że ze względu na fakt, że wykonany tor wodny kończy się kilometr przed portem w Elblągu, przez przekop „pływają kajaki”.

Jak mówił wiceszef resortu, tor podejściowy do portu kontenerowego w Świnoujściu został zaplanowany na głębokość 17 metrów, natomiast przygotowana przez poprzedni rząd decyzja środowiskowa dotyczy basenu portowego o głębokości jedynie 14,5 metra. – To znaczy, że do portu kontenerowego nie mogłyby wpłynąć kontenerowce – mówił wiceszef resortu infrastruktury.

Jak powiedział, obecni rządzący przeprowadzili także analizę opłacalności ekonomicznej planowanego przedsięwzięcia w kształcie przygotowanym przez poprzedników. – Okazało się, że gdyby zostały przyjęte parametry realizacji tego portu, które zakładali politycy rządu premiera Morawieckiego, to inwestycja ta portowi nie zwróciłaby się nawet przez 158 lat – mówił Arkadiusz Marchewka.

"Inwestor zagraniczny nie dostarczył dokumentów"

Przypomniał, że decyzja o budowie zewnętrznego terminalu została podjęta przez walne zgromadzenie akcjonariuszy Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujście została podjęta w 2014 roku. – Minęło osiem lat i nic nie wydarzyło się w tej sprawie poza tym, że została podpisana umowa przedwstępna z inwestorem zagranicznym – wskazywał wiceminister zaznaczając, że decyzja została podjęta "tuż przed wyborami". Wybrany wówczas inwestor miał w ciągu dwóch lat dostarczyć dokumenty potwierdzające zdolności finansowe do realizacji tej inwestycji, ale nie zrobił tego, ani w tym okresie, ani w ciągu kolejnych trzech miesięcy, które port rezerwował na weryfikację dokumentów. – Katarsko-belgijskie konsorcjum, które wybraliście do realizacji strategicznego przedsięwzięcia, nie dostarczyło dokumentów stwierdzających zdolności finansowe do realizacji tej inwestycji – mówił Arkadiusz Marchewka zwracając się do posłów opozycji. Poinformował, że Przylądek Pomerania według nowych decyzji zrealizuje port, poprzez finansowanie spółki należącej w całości do Skarbu Państwa.

– Przez ostatni rok przeprowadziliśmy szereg działań, które pozwoliły na obronienie w sądzie tej pierwszej decyzji środowiskowej – przypomniał Arkadiusz Marchewka. Dodał, że decyzja ta jest potrzebna, żeby rozpocząć działania inwestycyjne na lądzie w zakresie budowy torów kolejowych, dróg, czy budynków sanitarnych. – Jeszcze w tym miesiącu odbieramy pozwolenie na budowę drogi technicznej. W pierwszym kwartale przyszłego roku zacznie się budowa drogi technicznej – powiedział. Zapewnił, że działania podjęte w ostatnim okresie powinny doprowadzić do zrealizowania inwestycji w 2029 roku. 



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Przylądek Pomerania – terminal kontenerowy w Świnoujściu po nowemu

Intermodal i logistyka

Przylądek Pomerania – terminal kontenerowy w Świnoujściu po nowemu

inf. pras. 04 listopada 2025

Rusza budowa nowego węzła na A4

Drogi i autostrady

Rusza budowa nowego węzła na A4

ep. 29 października 2025

Powstanie zbiornik Kamieniec Ząbkowicki

Inżynieria i innowacje

Powstanie zbiornik Kamieniec Ząbkowicki

inf. pras. 09 października 2025

Rusza ważna inwestycja w Porcie Gdynia. 75 mln zł na terminal intermodalny

Intermodal i logistyka

Deweloperzy wybudowali drogi za 2,5 mld zł

Biznes i przemysł

Furgalski rozprawia się z mitami wokół CPK

Polityka i prawo

Zobacz również:

Przylądek Pomerania – terminal kontenerowy w Świnoujściu po nowemu

Intermodal i logistyka

Przylądek Pomerania – terminal kontenerowy w Świnoujściu po nowemu

inf. pras. 04 listopada 2025

Rusza budowa nowego węzła na A4

Drogi i autostrady

Rusza budowa nowego węzła na A4

ep. 29 października 2025

Powstanie zbiornik Kamieniec Ząbkowicki

Inżynieria i innowacje

Powstanie zbiornik Kamieniec Ząbkowicki

inf. pras. 09 października 2025

Rusza ważna inwestycja w Porcie Gdynia. 75 mln zł na terminal intermodalny

Intermodal i logistyka

Deweloperzy wybudowali drogi za 2,5 mld zł

Biznes i przemysł

Furgalski rozprawia się z mitami wokół CPK

Polityka i prawo

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij