Arek Kowalczyk
Władze i radni dzielnicy Białołęka od dawna zabiegają o odgięcie II linii metra. Ratusz wreszcie postanowił zbadać zasadność zgłaszanych propozycji, zlecając Transprojektowi Gdańskiemu wykonanie opracowania. Do dalszych analiz eksperci przyjęli – oprócz dotychczasowego – trzy nowe warianty przebiegu II linii metra. Jak wynika z dokumentu, przy założonym scenariuszu wzrostu można myśleć o odgałęzieniu metra na Zieloną Białołękę.
Liczby zawyżone?
Początkowo w analizach zakładano trzy scenariusze rozwoju demograficznego Białołęki – 95 tys., 202 tys. i 320 tys. mieszkańców. W wyniku uzgodnień z miastem Transprojekt Gdański, odpowiedzialny za przygotowanie opracowania dot. zmiany przebiegu II linii, podwyższył minimalny scenariusz w kolejnym etapie analiz. Ostatecznie potrzebę zmiany przebiegu II linii metra na jej wschodnio-północnym ostatecznie rozważano przy dwóch scenariuszach – 120 tys. i 202 tys. osób. Przy czym, jak zauważa Transprojekt Gdański, wartości te wynikają z chłonności terenu, a nie realnych prognoz demograficznych. – Przyjęcie takich scenariuszy demograficznych zniekształca i zawyża realne zapotrzebowanie na obsługę komunikacyjną – konstatują autorzy opracowania. To z kolei prowadzić może do błędnych wniosków dotyczących rozwoju komunikacji.
Aby na Białołęce w roku 2040 mieszkało ponad 200 tys. osób, rocznie musiałoby powstawać 60 nowych bloków (zakładając, że w jednym bloku mieszka 100 osób) – to jest przyrost 6 tys. osób rocznie. Autorzy stwierdzają, że takie wartości nie znajdują odzwierciedlenia w dotychczasowej dynamice rozwoju Białołęki.
Tramwaj lepszy
Transprojekt sugeruje, aby II linię zrealizować w zaplanowanym wariancie na Bródno z zaprojektowaniem stacji Zacisze w taki sposób, aby w przyszłości umożliwić ewentualne odgałęzienie na Białołękę, którego budowa powinna być ściśle uzależniona od rzeczywistej liczby ludności. Przy mniej dynamicznym, ale bardziej prawdopodobnym wariancie rozwoju Białołęki obsługę komunikacyjną powinny zapewniać tramwaje w ciągu ul. Św. Wincentego – Głębockiej – Trasy Olszynki Grochowskiej oraz Trasy Mostu Północnego.