Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Moskalewicz: Terminal osiągnie założone obroty po 2-3 latach od uruchomienia

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

sg

Data publikacji:
09-04-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Moskalewicz: Terminal osiągnie założone obroty po 2-3 latach od uruchomienia
Moskalewicz Marcin, prezes PERN Przyjaźń; fot. Rynek Infrastruktury
Mamy podpisane listy intencyjne z konkretnymi kontrahentami, którzy są zainteresowani dokładnie określonymi ilościami przeładunków – wyjaśniał wczoraj w Gdańsku Marcin Moskalewicz, prezes PERN "Przyjaźń" budującego terminal naftowy w Gdańsku. – Myślimy o terminalu jako o hubie – dodał. Czym zajmować się będzie pierwszy terminal naftowy w Polsce?

Następuje zmiana sposobu dostarczania ropy do Polski, więcej ropy przeładowuje się ze statków. W perspektywie większa ilość ropy będzie transportowana drogą morską – podkreślał Marcin Moskalewicz. – Na razie większość ropy płynie rurociągami, ale rok 2012 pokazał, że obroty Naftoportu wzrosły rok do roku o 100% – dodał. W 2012 roku Naftoport przeładował około 6 mln 800 tys. ton ropy, rok wcześniej – 3 mln 400 tys. ton ropy.

 

Jak wskazał prezes Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" 100% obrotów, czyli wykorzystania pełnych zdolności magazynowych zbiorników i przepustowości ropociągu terminal osiągnie w roku 2017-18. – Szczyt obrotów chcemy osiągnąć po 2-3 latach od odbiorów poszczególnych części inwestycji. Planujemy, że wszystkie odbiory zakończą się w 2015 roku. Zrobimy oczywiście wszystko, aby ten okres skrócić do 1,5-2 lat – wyjaśnił.

 

Jakie rynki będzie obsługiwać terminal i jakie usługi zaoferuje? – To jest kwestia podpisania konkretnych umów z naszymi rafineriami, także z niemieckimi. Myślimy o terminalu jako o hubie. Chcemy oferować różne usługi, na przykład przygotowania większego czy mniejszego ładunku, dopełnianie statków. Ropa, która będzie dostarczana do naszego terminalu, będzie różnogatunkowa. Zgodnie z przepisami ze względu na reżim bezpieczeństwa nie można mieszać różnego typu ropy. Chcemy oferować tę usługę, ponieważ rafinerie mają zbiorniki przystosowane dla jednego gatunku ropy. Ponadto chcemy oferować usługę, która nie jest u nas wykonywana – tzw. swapowanie, czyli odbieranie ropy z innego miejsca, niż jest ona zakontraktowana [na przykład odbiór przez klienta ropy zakontraktowanej przez szwedzkiego tradera w Gdańsku – red.] – wymieniał prezes PERN.

 

Marcin Moskalewicz zapewniał o dużym zainteresowaniu usługami terminala: – Nie przystąpilibyśmy do realizacji tego przedsięwzięcia, gdybyśmy nie mieli przynajmniej podpisanych listów intencyjnych wskazujących na istnienie zapotrzebowania na tego typu usługi. Prezes nie ujawnił jednak nazw firm, które są zainteresowane współpraca z terminalem: – To jest działalność handlowa, nie chciałbym zdradzać teraz tych informacji.

– Szacujemy, że terminal będzie kosztować 826 mln zł w cenach bieżących. Inwestycję chcielibyśmy rozpocząć jeszcze w tym roku. W pierwszym etapie powstać ma część surowcowa, czyli zbiorniki na ropę. Inwestor przygotowuje już cały projekt budowlany. Ten etap ma kosztować 415 mln zł. Terminal budujemy w strefie Natura 2000. Stąd nasza inwestycja jest podrożona o kilka procent ze względu na obostrzenia wynikające ze środków związanych z ochroną środowiska – powiedział Moskalewicz.

 

W pierwszej części inwestycji powstać na sześć zbiorników po 62 tys. m sześc. (łącznie 375 tys. m sześc.) z infrastrukturą potrzebną do przeładunku, magazynowania, blendowania, uszlachetniania ropy. Ta infrastruktura będzie włączona w sieć istniejących rurociągów, a także z Naftoportem.

 

Kiedy powstanie kolejna część inwestycji? – Zakładamy, że w czasie, kiedy będziemy ubiegać się o pozwolenie na budowę pierwszej części terminala, równocześnie przygotowywać procedurę przetargową na drugą część że terminal powstanie w roku 2018, ale chcielibyśmy przyspieszyć te prace, ponieważ cały terminal to nie tylko część ropna, ale również produktowa – wyjaśniał prezes PERN.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Nabrzeże Przemysłowe w Porcie Gdańsk. Roboty drogowe wykonane w 90 proc.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Nabrzeże Przemysłowe w Porcie Gdańsk. Roboty drogowe wykonane w 90 proc.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5