sg
Przepisy UE, mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa morskiego oraz zapobieganie zanieczyszczeniom przez statki, miały być implementowane do prawa krajowego najpóźniej do 17 czerwca 2011 r. Polska, według Komisji, zaniedbała tę kwestię.
- Projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich wraz z projektami aktów wykonawczych, wdrażającej dyrektywę 2009/18/WE ws. badania wypadków morskich, został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 2 maja 2012 r., a następnie został skierowany w dniu 28 maja 2012 r. przez Prezesa Rady Ministrów do Sejmu celem dalszego postępowania legislacyjnego – wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
- W dniu 14 czerwca 2012 r. odbyło się pierwsze czytanie projektu na forum Komisji Infrastruktury i projekt został skierowany do dalszych prac do podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich. Posiedzenia podkomisji nadzwyczajnej mają odbyć się w dniach 20 i 27 czerwca 2012 r. – wyjaśnia Mikołaj Karpiński.
Kiedy ustawa przejdzie proces legislacyjny? - Mając na uwadze zastosowany przez panią marszałek Sejmu, przyspieszony tryb prac legislacyjnych w Sejmie, prognozuje się, że projekt ustawy zostanie przyjęty przez Sejm do końca lipca 2012 r. i skierowany do Senatu. Z uwagi na sierpniową przerwę w obradach przewiduje się, że przyjęcie projektu przez Senat i zakończenie procesu wdrażania dyrektywy nastąpi na koniec lipca 2012 r. – odpowiada rzecznik.
Ministerstwo nie zgadza się z zarzutami o zaniedbania: „KE była na bieżąco informowana o postępach w pracach legislacyjnych w zakresie wdrażania dyrektywy, m.in. ostatnim pismem z dnia 11 maja 2012 r. skierowanym do pana Fotisa Karamitosa (DG MOVE, European Commission). Równocześnie zwracamy uwagę, że przypisanie wysokości kary nie oznacza jej zasądzenia, gdyż jeszcze do tej pory sprawa opóźnienia we wdrażaniu dyrektywy nie została skierowana do ETS.” – pisze MTBiGM w swoim stanowisku.