jm
Modernizacja zwiększy moc lokomotyw do 800 - 1000 kW, a maksymalną prędkość do co najmniej 90 km/h. W połowie remontowanych pojazdów, oprócz wymiany silnika spalinowego na nowy, będą zainstalowane urządzenia umożliwiające zasilenie składów pociągów w energię elektryczną. Pozostałe przeznaczone zostaną do wykonywania prac manewrowych. Technicznie zamówienie zostało w związku z tym podzielone na dwie umowy.
- Realizujemy program inwestycyjny o wartości 6 miliardów złotych, które obejmują zakup nowego oraz modernizację już posiadanego taboru. Piętą achillesową PKP Intercity jest brak taboru spalinowego o wysokiej gotowości – opowiada Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. Oprócz modernizacji SKM42, przewoźnik kupi też 10 nowych lokomotyw. Jak mówi Malinowski, w przyszłej perspektywie unijnej Intercity planuje zmodernizować kolejne 30 lokomotyw w przyszłej perspektywie unijnej – Wtedy będziemy mieli zabezpieczone nasze potrzeby w tym zakresie – podkreślił.
Zmodernizowane lokomotywy będą sezonowo prowadzić składy na liniach niezelktryfikowanych w relacjach Gdynia - Hel, Kłodzko - Kudowa Zdrój, oraz Olsztyn - Braniewo. Te przeznaczone do prac manewrowych będą je wykonywać na stacjach węzłowych Warszawa Grochów, Wrocław Główny, Kraków Prokocim, Gdynia Grabówek, Olsztyn i Szczecin.
- Mamy bardzo duże doświadczenie w tego rodzaju modernizacji. Gwarantuję, że kontrakt wykonamy najlepiej jak potrafimy – powiedział po podpisaniu umowy Wiesław Piwowar, wiceprezes Newagu. To pierwsza umowa Newagu z PKP Intercity na modernizację lokomotyw spalinowych do serii 6D. Nowosądecka spółka przebudowała już w ten sposób dla innych zamawiających 139 lokomotyw SM42.
Termin realizacji zamówienia wynosi nie więcej niż 18 miesięcy od daty podpisania umowy. PKP Intercity przeznaczyło na sfinansowanie tego zamówienia 76 mln zł brutto. Część środków potrzebnych na realizację inwestycji, przewoźnik pozyska z funduszy unijnych – w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.