Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-04-2025
Źródło:
Rynek Infrastruktury/ZMPG

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia
fot. Tadeusz Urbaniak (Zarząd Morskiego Portu Gdynia)
MSC, jeden z największych światowych graczy na rynku przewozu kontenerów drogą morską, w kwietniu włączył Baltic Terminal Container w porcie morskim w Gdyni do bezpośredniego serwisu międzykontynentalnego Britannia. Jako pierwszy w ramach nowego połączenia do Portu Gdynia zawinął kontenerowiec oceaniczny MSC Rose.

Pomimo podjętej niedawno przez duński Maersk i niemiecki Hapag-Lloyd decyzji o wycofaniu bezpośrednich serwisów oceanicznych z portu morskiego w Gdańsku, połączenia międzykontynentalne do terminali kontenerowych w polskich portach morskich wciąż się rozwijają, m.in. za sprawą działań innych czołowych graczy na rynku przewozu kontenerów drogą morską, takich jak CMA CGM, czy też MSC, którzy zamierzają uruchamiać kolejne połączenia uwzględniające Polskę na trasach łączących Europę z Dalekim Wschodem. Drugi spośród wyżej wymienionych podmiotów uwzględnia od niedawna Gdynię w bezpośrednim serwisie oceanicznym Britannia. 

W dniu 9 kwietnia w ramach nowego połączenia, łączącego m.in. Szanghaj, Ningbo, Yantian, Vung Tau, Rotterdam, Hamburg, Antwerpię i Liverpool, do gdyńskiego Baltic Container Terminal zawinął kontenerowiec oceaniczny MSC Rose. Jednostka wchodzi w skład floty MSC od niedawna – została wyprodukowana w ubiegłym roku w południowokoreańskiej stoczni Hyundai HI Samho.  Statek ten mierzy 364 metrów długości i może zabrać na pokład nawet 15 294 TEU, czyli ekwiwalentów kontenera 20-stopowego. Postój jednostki miał miejsce do soboty. Wówczas MSC Rose odpłynął z Gdyni do Kłajpedy.

Jak wskazuje Zarząd Morskiego Portu Gdynia w komunikacie prasowym, obecność w jednym z serwisów oceanicznych MSC jest efektem długofalowych działań. Stanowi także dowód na rosnącą roli Gdyni w globalnych łańcuchach dostaw. Strategiczna decyzja armatora o zawinięciu do danego portu morskiego w ramach bezpośredniego serwisu międzykontynentalnego z jego, a także z perspektywy jego partnerów biznesowych na tzw. zapleczu, oznacza zawsze szansę na zwiększenie przeładunków i wzmocnienie eksportu. W przypadku Portu Gdynia wiąże się to ponadto ze wzmocnieniem jego pozycji jako portu głębokowodnego, co ma istotne znaczenie w kontekście planowanego Portu Zewnętrznego.

Przypomnijmy, że w ramach projektu Portu Zewnętrznego planowane jest zaprojektowanie, wybudowanie i eksploatowanie przez zewnętrznego partnera w ramach mechanizmu partnerstwa publiczno-prywatnego nowego nabrzeża na sztucznie zalądowionej powierzchni Zatoki Gdańskiej. Jego zasadniczą częścią będzie głębokowodny terminal kontenerowy o przewidywanych zdolnościach przeładunkowych na poziomie 2,5 mln TEU w skali roku. Wciąż trwa jednak impas w zakresie wyboru partnera – termin składania ofert został przełożony po raz czwarty, to jest na czerwiec bieżącego roku.

Dziś w porcie morskim w Gdyni funkcjonują dwa terminale kontenerowe. To oraz wspomniany Baltic Container Terminal oraz Gdynia Container Terminal. Ich nominalna roczna przepustowość wynosi obecnie odpowiednio 1,2 mln TEU oraz nieco ponad 0,6 mln TEU. Kontenerowce oceaniczne obsługuje wyłącznie pierwszy spośród wyżej wymienionych, natomiast do Gdynia Container Terminal zawijają tylko tzw. feedery, czyli relatywnie małe jednostki dowozowe, obsługujące głównie  połączenia dowozowe do wiodących europejskich hubów kontenerowych nad Morzem Północnym, a niekiedy także bezpośrednie połączenia typu short sea.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

FBSerwis najkorzystniejszy na utrzymanie dróg w pomorskim

Drogi i autostrady

Powiat opatowski. Będzie nowa droga w kierunku DK-79

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Impas w sprawie dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni trwa

Intermodal i logistyka

Impas w sprawie dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni trwa

Mikołaj Kobryński 09 maja 2025

Polskie porty morskie w niepewnych czasach. Priorytetem elastyczność

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk na fali? Imponujący wzrost przeładunków kontenerów i rud metali

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

FBSerwis najkorzystniejszy na utrzymanie dróg w pomorskim

Drogi i autostrady

Powiat opatowski. Będzie nowa droga w kierunku DK-79

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Impas w sprawie dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni trwa

Intermodal i logistyka

Impas w sprawie dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni trwa

Mikołaj Kobryński 09 maja 2025

Polskie porty morskie w niepewnych czasach. Priorytetem elastyczność

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk na fali? Imponujący wzrost przeładunków kontenerów i rud metali

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5