- Zatwierdzono 10 korytarzy, bez Środkowoeuropejskiego a nasz wiceminister Maciej Jankowski powiedział, że jesteśmy usatysfakcjonowani - mówił w poniedziałek na konferencji prasowej Joachim Brudziński, poseł PiS. - To niepokojące zachowanie.
Jak podkreśla Brudziński, bez Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego, którego fragment miałby biec wzdłuż Odry, nie będzie rozwoju całej Polski Zachodniej. Nie będzie rozwoju zachodniopomorskich portów.
Brudziński zaznaczył, że PiS będzie walczyć o ten projekt: - Skierujemy poselską interepelację - powiedział Brudziński. - Będę zabiegał, by najbliższe posiedzenie zachodniopomorskiego zespołu parlamentarnego było poświęcone właśnie tej sprawie.
Europoseł PiS Marek Gróbarczyk zaznaczył: - Jest szansa, żeby nanieść zmiany.
Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy CETC-ROUTE65 zajmuje powierzchnię ok. 230 tys. km kw. (to powierzchnia dróg i obszarów leżących np. między drogą a linią kolejową wchodzącą w skład korytarza). Jego trasa przebiega ze Skanii (południowa Szwecja), poprzez Morze Bałtyckie, Europę Środkową, aż na południe Europy - do Morza Adriatyckiego. Na obszarze korytarza znajdują się ważne ośrodki gospodarcze, węzły komunikacyjne, szlaki transportowe łączące Europę z państwami Bliskiego Wschodu i Azji Centralnej - pisze Gazeta Wyborcza.
Osią korytarza jest międzynarodowa droga E65, która bierze początek w Malmö w Szwecji, a kończy się w Chaniá na Krecie. Na terenie Polski jest to droga nr 3 (Świnoujście- Lubawka, która stopniowo przebudowywana jest w ekspresową S3). Na obszarze korytarza znajdują się wiodące połączenia kolejowe północ - południe oraz droga wodna Odry.