Rynek Infrastruktury
W kwietniu br. rozpoczęły się wyburzenia starych budynków magazynowych położonych za peronami 1,2,3, dzięki czemu przygotowany został już przyszły plac budowy. W pierwszych dniach czerwca, w ramach prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe modernizacji peronów, rozpoczęły się roboty związane z wylewaniem fundamentów pod kolumny, które mają udźwignąć konstrukcję nowego dworca. Prace te nie zakłócą ruchu pociągów pasażerskich odjeżdżających z peronu 3. Obecnie trwa kompletowanie dokumentacji umożliwiającej wystąpienie do wojewody wielkopolskiego o wydanie pozwolenia na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Ma to nastąpić na przełomie czerwca i lipca.
Trwają także ostatnie negocjacje z Miastem w sprawie warunków i kosztów przeniesienia dworca PKS do nowego terminalu ZCK oraz rozmowy ze spółką Aquanet dotyczące wykupu nowej sieci sanitarnej i wodnej, która wybudowana zostanie przez TriGranit w ramach inwestycji Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego.
Z uwagi na chęć zapewnienie maksimum bezpieczeństwa na terenie budowy i w jej bezpośrednim sąsiedztwie, a także w celu sprawnej i terminowej realizacji inwestycji konieczne będzie wprowadzenie okresowych ograniczeń w ruchu samochodów osobowych. Zakres tych ograniczeń inwestor koordynuje z Zarządem Dróg Miejskich oraz Zarządem Transportu Miejskiego i Policją w taki sposób, aby były one jak najmniej uciążliwe dla kierowców i pasażerów.
Równolegle prowadzone są rozmowy z najemcami budowanej w ramach inwestycji nowej galerii handlowej. Zainteresowanie jest bardzo duże. Do chwili obecnej udało się wynegocjować wynajem ponad połowy planowanej powierzchni handlowo-użytkowej.
Na początku czerwca rozstrzygnięto konkurs na nazwę Zintegrowanego Centrum Handlowego. SMS-ową zabawę, zorganizowaną wspólnie z redakcją „Głosu Wielkopolskiego” wygrał mieszkaniec Poznania, Robert Gadomski, który zaproponował nazwę: Express Poznański. Ostateczna nazwa nie została jeszcze wybrana. Powinna to być nazwa, która dobrze wpisze się w kontekst miejsca, w jego tradycję, historię miasta i przyzwyczajenia poznaniaków. Zwycięzca sondy wraz z żoną pojedzie w nagrodę do Budapesztu, gdzie mieści się centrala węgierskiego inwestora TriGranit Development Corporation.
Przyjęty przez PKP S.A. i TriGranit harmonogram prac budowy ZCK nie jest na dzisiaj zagrożony, a tym samym oddanie nowej hali nowego Dworca PKP w Poznaniu na Euro 2012 jest wciąż jak najbardziej realne.
Przypomnijmy, decyzja o budowie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu podjęta została przez PKP SA. pod koniec 2007 roku. W 2008r. powstała Koncepcja Programowo-Przestrzenna, stanowiąca ogólną wizję projektu nowego dworca. W czerwcu 2010 r. zakończyło się postępowanie wyłaniające wykonawcę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego – PKP SA. i TriGranit Development Corporation podpisały Umowę Inwestycyjną.
23 marca 2011, w trakcie Dni Przyjaźni Polsko-Węgierskiej, w obecności prezydenta Węgier nastąpiła uroczysta inauguracja inwestycji. Podpisano Umowę Partycypacyjną z Miastem, inwestor otrzymał decyzję środowiskową, a pod koniec maja Wojewoda Wielkopolski wydał nową decyzję lokalizacyjną.
Nowy dworzec kolejowy (7 tys. m2) stanowiący funkcjonalne przedłużenie Centrum Handlowego położony będzie nad torami. Węzeł posiadać będzie trzy poziomy funkcjonalne. Na poziomie gruntu umieszczona została funkcja Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, czyli terminal autobusowy na co najmniej 19 stanowisk autobusów i jednocześnie odbierających pasażerów. Terminal połączony będzie komunikacyjnie z poziomami +1 i +2 Centrum Handlowego i z nowym dworcem kolejowym, którego głównym poziomem służącym obsłudze pasażerów będzie poziom +1. Na poziomie parteru ulokowane będą ponadto biura operatora terminala i kasy biletowe dla autobusów. Zintegrowane Centrum Komunikacyjne będzie komunikacyjnie powiązane nowymi elementami układu drogowego z siecią ulic miejskich i będzie dostępne dla pojazdów zarówno na poziomie parteru jak i na poziomie +1 poprzez podjazd z Mostu Dworcowego. Ukończenie całej inwestycji planowane jest na drugą połowę 2013 roku.